Percepció visual

Un equip investigador de la UPV i la FISABIO ideen un innovador sistema per al diagnòstic de les alteracions de la visió estereoscòpica

[ 12/12/2019 ]

Personal investigador del campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València (UPV) i el Departament de Salut d'Alcoi de la Fundació per al Foment de la Investigació Sanitària i Biomèdica de la Comunitat Valenciana (FISABIO), ha desenvolupat un innovador sistema per al diagnòstic de les alteracions de la visió estereoscòpica.

El sistema, patentat per totes dues institucions i provat ja en 40 pacients, és especialment útil per a infants, ja que un diagnòstic primerenc és crucial per a l'èxit del possible tractament.

El tractament ha de dur-se a terme abans dels set anys d'edat

L'estereòpsia és el fenomen que ens permet percebre un objecte en relleu o en tres dimensions i, per tant, ens permet estimar els volums i distàncies a les quals es troben els objectes.

Segons la doctora Carmela Porcar -oftalmòloga de l'Hospital Mare de Déu dels Lliris d'Alcoi i investigadora del projecte- aquesta capacitat comença a desenvolupar-se des del naixement i, als set anys, queda establida. Per tant, el tractament òptim ha de dur-se a terme abans d'aquesta edat.

Així, amb l'objectiu de permetre un diagnòstic primerenc de les alteracions de l'estereòpsia, el programari s'ha desenvolupat amb formes i figures atractives per a xiquetes i xiquets menuts, a més de tractar-se d'"una aplicació intuïtiva i, per tant, de maneig fàcil", assenyala Fernando Boronat, investigador del campus de Gandia de la UPV i responsable de l'equip de la institució universitària valenciana que participa en el projecte.

Un 5% de la població mundial presenta problemes en la fusió d'imatges

"En els casos de pèrdua brusca de visió, estrabisme o ull vague, poden aparèixer alteracions de l'estereòpsia", explica el doctor Ezequiel Campos, cap del Servei d'Oftalmologia de l'Hospital Mare de Déu dels Lliris d'Alcoi i responsable de l'equip de la FISABIO que participa en el projecte.

Al voltant d'un 5% de la població mundial presenta problemes en la fusió de les imatges, derivades generalment de l'ambliopia (coneguda comunament com a ull gandul) o la patologia estrabològica (estrabisme). Per això és important un diagnòstic precoç, per a poder corregir aquestes causes i rehabilitar l'ull amb l'antelació suficient.

Tècniques de visió artificial

La plataforma dissenyada, que ofereix un sistema per a mesurar la percepció de profunditat de visió dels pacients gràcies a tècniques de visió artificial, està composta per unes ulleres 3D i un monitor, o bé unes ulleres de realitat augmentada, un sistema de visió artificial que funciona amb un processador, càmeres i un dispositiu per col·locar el mentó del pacient.

El sistema millora la precisió respecte als test convencionals (Titmus, TNO, Test Randot i Test de Lang), i redueix el nombre de falsos positius i negatius, molt elevats en aquests tests, segons l'equip investigador.

Així mateix, permet estimar la percepció de profunditat en mil·límetres i agudeses inferiors a 400-800 segons d'arc (arcsec), evita el problema de l'efecte aprenentatge de respostes fixes i, en no estar basat en contorns, també les pistes monoculars que pot donar la visió amb un sol ull, per la qual cosa la fiabilitat és superior.

Permet un seguiment quantitatiu durant el tractament

A més, la plataforma també detecta el grau d'estereòpsia, i permet fer un seguiment de l'evolució quantitativa al llarg del període de tractament. La recollida i l'emmagatzematge de les dades del pacient es realitza de forma automàtica.

El sistema està registrat en el Banc de Patents de la Generalitat Valenciana. El 2020, l'equip de la UPV i la FISABIO treballarà, en el marc d'un projecte d'innovació del programa POLISABIO, en el desenvolupament d'una unitat més compacta que puga instal·lar-se en les consultes.

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors
La UPV ha organitzat el congrés internacional Enfocaments Interdisciplinaris per a la Protecció de la Infància en Internet, del projecte d'investigació Stoponsexgroom