Inhibició de la floració

S'ha obert una nova via per a acabar amb l'alternança de collites, que genera pèrdues de 20.000 milions d'euros en el món

[ 01/10/2019 ]

Un equip investigador de la Universitat Politècnica de València (UPV) i el Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC), en col·laboració amb l'Institut Valencià d'Investigacions Agràries (IVIA) i la Durham University (Regne Unit), ha determinat el mecanisme epigenètic a través del qual el fruit inhibeix la floració en els cítrics.

Aquest descobriment és essencial per a conèixer l'alternança de collites, un fenomen que afecta un gran nombre de les varietats de cítrics més cotitzades, i que representa, a nivell global, unes pèrdues anuals d'aproximadament 20.000 milions d'euros.

La troballa dels investigadors valencians i britànics obri una via per a solucionar aquest problema i posar fre a les importants pèrdues que genera al sector. El treball ha sigut publicat en la revista New Phytologist.

Manuel Agustí i Miguel Blázquez, responsables científics de la investigació

Manuel Agustí -director de l'Institut Agroforestal Mediterrani (IAM) i catedràtic a l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agronòmica i del Medi Natural (ETSEAMN-UPV)- i Miguel Blázquez -professor d'investigació del Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC) a l'Institut de Biologia Molecular i Cel·lular de Plantes (IBMCP), centre mixt de la UPV i el CSIC-, responsables científics del treball, expliquen la transcendència de la investigació.

"Un arbre", assenyalen, "al cap d'un any de molta producció, redueix notablement la collita següent, i fins i tot en algunes varietats, aquesta producció es redueix a zero. Això és el que coneixem com a alternança de collites. Gràcies a aquest estudi, disposem de noves dades que ens ajuden a conèixer què ocorre en els tarongers per la presència del fruit, què és el que incideix en aquesta producció alternant, i com floreixen aquestes plantes. Aquesta informació resulta clau i obri una porta a solucionar l'alternança de collites en els fruiters".

El gen inhibidor, localitzat

En el seu estudi, el grup investigador de la UPV, l'IVIA i la Universitat de Durham (Regne Unit), han comprovat que la presència del fruit és la que impedeix que la fulla puga respondre als senyals ambientals que indueixen a la floració. Han trobat el gen responsable d'aquesta inhibició -que és el CcMADS19- i com es regula.

"Aquest gen", destaca Agustí, "és el repressor del gen inductor de la floració CiFT2. Amb les baixes temperatures, s'inactiva, i deixa que l'inductor actue, però el fruit esborra el senyal del fred i manté el gen actiu, inhibint llavors l'expressió del gen CiFT2. Així s'explica l'efecte inhibidor del fruit i, per tant, l'alternança de collites".

En aquest sentit, l'equip investigador incideix en el sentit que el més rellevant de l'estudi és el descobriment del paper del fruit en el procés de la floració. "Trobem que la presència del fruit", adverteix Blázquez, "provoca canvis epigenètics directament relacionats amb la funció del repressor floral CcMADS19, la qual cosa impedeix l'activació del promotor floral. En saber quin és el gen responsable d'aquesta frenada en el desenvolupament de la planta, podem actuar sobre aquest, i impulsar noves pràctiques que puguen atenuar el problema".

130 milions de tones de cítrics en el món

Actualment, a tot el món, es produeixen 130 milions de tones de cítrics, dels quals Espanya genera prop de 8 milions. "Moltes de les varietats comercialitzades més valorades, com per exemple: Nadorcott, Tango, Leanri, Orri, per posar-ne uns casos, es veuen afectades per l'alternança", afig Agustí, que prossegueix: "Per això, aquest estudi obri una via de gran importància per al sector, ja que l'aplicació en camp de les conclusions que hem obtingut podria atenuar molt les pèrdues que es deriven d'aquest greu problema citrícola".

La poda per a la meitat dels brots amb flor, una possible solució

Fruit també del seu treball, el grup investigador proposa una solució. En concret, l'any que floreix la planta, dur a terme una poda que talle per la meitat els brots que tenen flor.

Com a conclusió, Agustí indica que en grans explotacions s'ha aconseguit, "mitjançant poda mecànica, augmentar la collita mitjana en un 30% al llarg d'un cicle de 6 anys d'alternança. El nostre objectiu és, ara, adaptar aquesta tècnica al minifundi, per a la qual cosa estem ja treballant".

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors
La UPV ha organitzat el congrés internacional Enfocaments Interdisciplinaris per a la Protecció de la Infància en Internet, del projecte d'investigació Stoponsexgroom