III Nit Valenciana de les Investigadores

Els Vivers es convertiran en els jardins de la ciència aquest divendres 27, a partir de les 18 hores, amb activitats per a totes les edats

[ 07/02/2021 ]

Els Jardins de Vivers es convertiran aquest divendres, 27 de setembre, en els jardins de la ciència, ja que l'emblemàtic espai verd de la ciutat de València és el lloc triat per a la celebració de la tercera edició de la Nit Valenciana de les Investigadores, esdeveniment que compta amb una destacada participació de la Universitat Politècnica de València (UPV).

La Nit inclourà, sota el lema 'Vine a viure el jardí de la ciència', activitats i espectacles per a tots els gustos i edats: tallers científics per a xiquetes, xiquets i joves; xarrades sobre la investigació valenciana, monòlegs, visites gratuïtes al Museu de Ciències Naturals i a l'Església de Sant Nicolás -en aquest cas, prèvia inscripció en la UPV a través del correu comunicacion@upv.es-, entre altres activitats.

L'esdeveniment donarà començament a les 18 hores amb una sèrie de tallers destinats a fomentar noves vocacions científiques i a acostar la ciència a la societat valenciana. Simultàniament a aquests, els qui participen podran acostar-se al photocall de l'esdeveniment i immortalitzar en format de vídeo la seua experiència i la seua opinió sobre la importància de la ciència.

Tallers UPV sobre química, enginyeria de camins i robòtica

En concret, la UPV organitza, per a aquesta tercera edició, diferents tallers sobre química, enginyeria de camins i robòtica. En el primer dels casos, investigadors del Departament de Química i de l'Institut de Tecnologia Química (UPV-CSIC) ensenyaran a tots els assistents des de com es pot construir un volcà casolà fins a a experimentar amb gel sec, i fins i tot, a observar i dibuixar la nostra veu.

En l'estand d'enginyeria de camins, es podrà comprovar la importància de les obres de drenatge en les carreteres. Per a això, s'exposarà una maqueta que reprodueix un tram de carretera, amb els seus òrgans de drenatge i simulacions de pluja. La maqueta mostra la forma en la qual els òrgans de drenatge mantenen la calçada lliure d'aigua. A més, en aquest mateix estand es disposaran tallers de construcció de ponts amb espaguetis.

Per la seua part, el grup GROMEP del campus d'Alcoi UPV ensenyarà conceptes bàsics de programació de robots en uns tallers que permetran, a tots els participants, endinsar-se en el món de la robòtica.

Visites a Sant Nicolás

Abans dels tallers, entre les 16.30 i les 18 hores, es duran a terme les visites guiades gratuïtes -prèvia inscripció- a l'Església de Sant Nicolás, on es podran contemplar els frescos de l'església i conèixer, de primera mà, el seu procés de restauració. No en va, les visites guiades seran a càrrec de Pilar Roig, investigadora de l'Institut IRP de la UPV i directora dels treballs de restauració pictòrica duts a terme.

Cada visita tindrà una duració de 30 minuts, i hi haurà un total de tres torns, per a 25 persones cadascun. Per a assistir, serà necessari reservar plaça escrivint un correu electrònic a comunicacion@upv.es, indicant el torn (16.30 h, 17 h o 17.30 h) en el qual es desitja realitzar la visita.

El termini de reserva finalitzarà a les 15 hores del dijous 26 de setembre, si no s'esgoten les places amb anterioritat. L'acceptació de les reserves es realitzarà per rigorós ordre d'inscripció.

Monòlegs UPV

A més, la participació de la UPV en aquesta nova edició de la Nit Valenciana de les Investigadores es completa amb la participació de dues científiques de l'Institut de Biologia Molecular i Cel·lular de Plantes (UPV-CSIC), Mª Pilar López Gresa i Purificación Lisón, que oferiran el seu monòleg "L'aroma de la resistència".

En ell, explicaran com les plantes de tomaca emeten una aroma per a resistir els atacs dels bacteris. Aquesta aroma -o compost volàtil- es denomina hexenyl butyrate (HB) i té un gran potencial per a protegir als cultius enfront d'infeccions, sequera, etc.

Al costat de la UPV, la III Nit Valenciana de les Investigadores està organitzada per a Fundació per al Foment de la Investigació Biomèdica i Sanitària de la Comunitat Valenciana (FISABIO), la Universitat de València (UV), el Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC), INCLIVA Institut d'Investigació Sanitària, el Museu de Ciències Naturals de València, les regidories de Patrimoni i Recursos Naturals, i d'Igualtat i Polítiques de Gènere i LGTB de l'Ajuntament de València, i El Caleidoscopio, empresa del parc científic de la Universitat Miguel Hernández d'Elx (UMH).

Notícies destacades

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors