Sense components psicoactius

La UPV desenvolupa, en col·laboració amb l'empresa valenciana Hemp Trading, la primera varietat de cànnabis legal amb alt potencial medicinal

[ 14/05/2019 ]

Un equip d'investigadors de la Universitat Politècnica de València (UPV) ha col·laborat amb l'empresa valenciana Hemp Trading en el desenvolupament de la primera varietat de cànnabis legal amb alt potencial medicinal i sense components psicoactius.

Es tracta d'una espècie de gran atractiu, principalment, per a pacients de cànnabis medicinal, a causa de les seues propietats terapèutiques per al tractament de malalties com el Crohn, el càncer de còlon, el glaucoma, el Parkinson i l'Alzheimer, entre altres.

Segons explica el CEO de l'empresa Hemp Trading, Ernesto Llosá, l'èxit ha sigut desenvolupar una varietat que bloqueja alguns passos de la ruta biosintètica dels cannabinoides, per a evitar la formació de tetrahidrocannabinol (THC) -component il·legal i psicoactiu- i incrementar l'acumulació de cannabigerol (CBG), cannabinoide amb gran potencial medicinal i la presència del qual en la planta, fins ara, era residual.

'La célula madre del cannabis'

El CBG és el primer cannabinoide que es forma en la planta de marihuana. Per aquest motiu està considerat com la cèl·lula mare del cànnabis, en ser imprescindible per a la formació de THC i cannabidiol (CBD), dos dels cannabinoides amb major presència.

A mesura que la planta creix, i com a conseqüència de reaccions químiques mediades per enzims implicats en el procés biosintètic, el CBG es transforma en THC, CBD i altres cannabinoides minoritaris. "Por tanto, el CBG prácticamente desaparece", explica Salvador Soler, investigador de Instituto de la Conservación y Mejora de la Agrodiversidad Valenciana (COMAV) de la UPV.

Una de les cinc entitats amb llicència per al cultiu de cànnabis amb finalitats científiques

Fruit del treball de recerca de la UPV, una de les cinc úniques entitats a Espanya amb llicència per al cultiu de cànnabis amb finalitats científiques, no solament s'ha aconseguit eliminar el THC, sinó que s'ha aconseguit augmentar la concentració de CBG. Actualment, el cànem industrial, així com la major part de les varietats de cànnabis europees, solen acumular un percentatge de THC per damunt del legal (0,2%).

"Gràcies a aquest desenvolupament", afig Llosá, "obtenim plantes completament legals i que arriben a nivells de CBG per damunt d'un 15%, quan l'habitual és un 0,1%-0,5%. Fins ara, el CBG present en les varietats de cànnabis era residual, perquè majoritàriament es transformava en altres cannabinoides".

Una innovació UPV que obri la porta a la producció legal a gran escala

El CBG és el gran desconegut en la planta de marihuana, precisament, perquè es troba en xicotetes quantitats i a penes hi ha possibilitat per a una major experimentació i investigació per a ús medicinal, com sí s'ha fet amb el THC o CBD.

"No obstant això", explica el CEO d'Hemp Trading, "gràcies a aquest desenvolupament, el CBG es pot obtenir massivament, cosa que obri la porta a la producció a gran escala de forma legal, i també a fer més proves per a avaluar-ne les propietats medicinals".

A més, el procés d'extracció del CBG requereix menor purificació que el del CBD, l'altre component medicinal no psicoactiu del cànnabis, ara està en auge. Tal y como indica Llosá, "las plantas con CBD contienen una fracción de THC que tiene que ser separada y descartada en el proceso de purificación. En el nostre cas, el CBG ix pur, sense presència d'altres cannabinoides. És a dir, ens assegurem que està lliure de THC. Por tanto, nos garantiza la ausencia de componente psicoactivo".

De moment, l'empresa es troba en tràmits de registre de la nova varietat i no n'ha definit encara el procés de comercialització, però aquesta planta constitueix un revulsiu per al sector cannàbic, i es presenta com un gran atractiu per a farmacèutiques interessades a explotar les propietats medicinals del cànnabis de manera legal, així com per a l'ús industrial.

Potencial medicinal del cannabigerol

A grans trets, les propietats medicinals del CBG són similars a les del CBD. Diversos estudis científics, com el publicat pel British Journal of Pharmacology (Taming THC: potential cànnabis synergy and phytocannabinoid-terpenoid entourage effects), indiquen que el CBG disminueix el dolor, redueix la inflamació produïda per algunes malalties, com ara la malaltia de Crohn, és un gran inductor del somni i té propietats antidepressives.

D'altra banda, el CBG inhibeix el creixement de cèl·lules cancerígenes, cosa que contribueix a alentir la progressió del càncer de còlon. A més, el CBG podria ser un poderós aliat per al tractament del glaucoma, ja que redueix la pressió intraocular.

Col·laboració amb la UPV

No és la primera vegada que l'empresa Hemp Trading col·labora amb la UPV en projectes d'investigació científica del cànnabis. De fet, un projecte anterior es va servir de tècniques d'hibridació per a obtenir plantes que maximitzen la producció de CBD sense sobrepassar el 0,2% de THC, límit legal per a poder ser cultivades a Espanya.

Amb aquesta finalitat, per mitjà d'encreuaments varietals, es transfereix a les plantes d'alt contingut en cannabinoides la capacitat de produir CBD, més pròpia dels cànems, sense alterar-ne l'elevada producció de resina, que és on s'acumulen els cannabinoides.

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors
La UPV ha organitzat el congrés internacional Enfocaments Interdisciplinaris per a la Protecció de la Infància en Internet, del projecte d'investigació Stoponsexgroom