Projecte Sense Barreres

La UPV i l'HUP La Fe desenvolupen una app que facilita el desplaçament per València de persones amb mobilitat reduïda

[ 15/01/2019 ]

Un equip investigador de la Universitat Politècnica de València (UPV) i l'Hospital Universitari i Politècnic La Fe han desenvolupat una nova aplicació, en fase beta per a web, per a facilitar el desplaçament per València a totes les persones, especialment a aquelles que, de forma temporal o permanent, tinguen la mobilitat reduïda.

Així mateix, l'app permetrà a les persones usuàries advertir de qualsevol barrera urbana de forma senzilla i intuïtiva. Tot això la converteix en una eina de gran interès per a l'administració, ja que facilitarà el diagnòstic de l'estat dels diferents barris en matèria d'accessibilitat i, en últim terme, la planificació de les inversions i intervencions per a millorar-la.

El projecte ha sigut coordinat per Rafael Temes i Alfonso Moya, professors del Departament d'Urbanisme de la UPV, i Enrique Viosca, cap del Servei de Medicina Física i Rehabilitació de l'Hospital La Fe.

Cartografia real de l'accessibilitat a València

"L'aplicació", apunta Temes, "és fruit del projecte Sense Barreres, i aporta informació sobre les millors rutes i recorreguts de València segons el grau d'accessibilitat que l'usuari o usuària pot trobar en l'espai públic. El nostre repte era desenvolupar una cartografia real de l'accessibilitat urbana a la ciutat de València i implementar-la en una eina interactiva que permeta a la persona usuària transitar per la ciutat d'una forma més independent, segura i lliure, millorant la seua qualitat de vida".

L'aplicació calcula la millor ruta adaptada i practicable, complint la normativa vigent d'accessibilitat a la Comunitat Valenciana. A més, incorpora un conjunt de consells i recomanacions mèdiques personalitzades segons el tipus d'usuària o usuari (amb mobilitat reduïda temporal o permanent), la longitud de la ruta i l'època de l'any.

Un exhaustiu inventari urbà

Per al càlcul de l'accessibilitat, s'han tingut en compte dos tipus de variables que afecten el resultat dels diferents recorreguts: les físiques de les persones i les tipològiques dels carrers. Amb aquesta finalitat, fou necessària la realització d'una primera fase de treball de camp en la qual es va realitzar un exhaustiu inventari de l'estat de l'accessibilitat de tots els carrers de la ciutat, inclosos parcs, llit del riu i front marítim.

"Aquest treball previ", destaca Moya, "va ser possible gràcies a la vinculació d'aquest projecte amb la docència de l'assignatura Urbanística 1, en la qual s'incorpora la reflexió sobre l'accessibilitat i les barreres urbanes en la formació de l'alumnat. D'aquesta manera, durant els cursos 2015-2016, 2016-2017 i 2017-2018, més de 150 alumnes de l'Escola Tècnica Superior d'Arquitectura van col·laborar en aquest projecte posant en pràctica un mètode de presa de dades denominat crowdsourcing led, amb el qual s'ha contribuït a visualitzar la realitat urbana de la ciutat".

Així, gràcies a aquest projecte, s'ha construït una xarxa de més de 48.000 referències sobre els nivells d'accessibilitat real (adaptada i practicable) dels carrers de la ciutat.

Premi de Les Naus i versió final en sis mesos

Finalment, cal assenyalar que Sense Barreres va ser guardonat amb un premi de 15.000 euros en la segona edició del concurs d'idees del Laboratori d'Accessibilitat Tecnològica de les Naus (pertanyent a l'Ajuntament de València) i té el compromís de transformar la versió beta per a web en una definitiva per a mòbils iOS i Android en el termini de sis mesos.

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors
La UPV ha organitzat el congrés internacional Enfocaments Interdisciplinaris per a la Protecció de la Infància en Internet, del projecte d'investigació Stoponsexgroom