El Sant Calze de València

Gabriel Songel, catedràtic de Disseny de la UPV, identifica Pedro Alfonso de Huesca com a possible autor intel·lectual de la seua inscripció a l’inici del segle XII

[ 23/11/2018 ]

Investigacions recents de Gabriel Songel, catedràtic de Disseny de la Universitat Politècnica de València (UPV), identifiquen el jueu convers Pedro Alfonso de Huesca com a possible autor intel·lectual de la inscripció del Sant Calze de València.

Aquesta, disposada verticalment a la base d'aquest, va ser descoberta el 1960 per Antonio Beltrán, catedràtic d'Arqueologia de la Universitat de Saragossa, i ha sigut interpretada com a LiLzahira, la resplendent.

Tres línies d'investigació

Les investigacions del professor Songel s'han dirigit, d'una banda, a contrastar les diferents interpretacions de la inscripció aportant nous significats de personal expert de la Universitat Hebrea de Jerusalem. D'una altra, l'investigador de la UPV ha aprofundit en la tradició de l'escriptura cúfica a Espanya, on a través de les esteles funeràries d'Alcoi, es troben antecedents molt primerencs de l'escriptura cúfica quadrada, concebuda amb l'abstracció de les lletres per a ser llegida en diferents direccions.

Al seu torn, una tercera direcció de la investigació es va orientar cap al coneixement del fenomen de la transliteració entre l'àrab i l'hebreu medieval, i a comprovar la possibilitat que la inscripció es poguera llegir en àrab transliterat com a Alá Isa, és a dir: "Jesús (és) Déu", tal com va apuntar l'estudiós Agustín Blasco. En anteriors investigacions, es va identificar en la seua imatge especular com una escriptura hebrea on posaria Joshua Yaveh, de nou "Jesús (és) Déu".

Una interpretació clau per a la identificació

Aquesta interpretació és la clau per a relacionar-la amb els ideogrames que Pedro Alfonso de Huesca va realitzar en la primera meitat del s. XII en les seues reflexions teològiques sobre la Trinitat. Les representacions gràfiques que va deixar en els seus escrits jugant amb la combinació de lletres tant en hebreu com en llatí, s'aproximen molt a la inscripció del calze.

Així, la coincidència dels patrons utilitzats i els conceptes teològics i apologètics, a més de ser un erudit rabínic i científic conegut per les seues traduccions àrabs, l?identifiquen com a possible autor intel·lectual.

A més, el fet que Pedro Alfonso de Huesca estiguera vinculat a la cort aragonesa entre Pere I i Alfons I el Batallador, i tinguera accés al monestir de Sant Joan de la Penya, el situa tant en l'època com en l'espai en el qual es considera que va ser configurat el calze tal com el coneixem en l'actualitat.

L'article realitzat per Songel fruit d'aquestes últimes investigacions ja ha sigut registrat com a propietat intel·lectual, i presentat per a la publicació en la Revista de Arte Valenciano. Així mateix, formarà part del llibre que el professor de la UPV està preparant amb la recopilació de totes les seues investigacions sobre el calze de València, els avanços de les quals hem anat coneixent durant els últims mesos.

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors
La UPV ha organitzat el congrés internacional Enfocaments Interdisciplinaris per a la Protecció de la Infància en Internet, del projecte d'investigació Stoponsexgroom