Optimització de recursos hídrics

Una recerca UPV concreta el temps de reg automàtic localitzat necessari per a maximitzar el rendiment del cultiu de xufa

[ 04/09/2018 ]

Un estudi realitzat per investigadors de la Universitat Politècnica de València (UPV) -i publicat per la revista d'impacte internacional Agricultural Water Management- ha xifrat entre 30 i 45 minuts el temps de reg automàtic localitzat necessari, en situacions de necessitat hídrica, per a aconseguir el màxim rendiment del cultiu de xufa en cada parcel·la.

Malgrat que, tradicionalment, l'objectiu d'investigadors i productors ha sigut bàsicament augmentar els rendiments o beneficis dels cultius, la conversió en els últims temps de l'aigua de reg en un recurs limitat -i amb un escenari en previsió d'empitjorar- el seu ús eficient s'ha convertit en primordial.

"Per açò", explica Núria Pascual Seva, professora del Departament de Producció Vegetal de la UPV, "el principal desafiament en l'actualitat és aconseguir una alta eficiència de l'aigua de reg sense que disminuïsca la producció. Aquest estudi dóna les claus per a respondre a aquest desafiament en un futur escenari de major escassetat hídrica".

En estudis anteriors, els investigadors de la UPV van analitzar la resposta de les plantes davant diferents estratègies de reg, tant per solcs com localitzat. Ara, en aquest treball, conclouen com aconseguir elevats rendiments i altes eficiències en l'ús de l'aigua de reg.

Comparació d'estratègies

Per a açò, van comparar diverses estratègies de reg, determinant la dosi d'aigua en funció de la humitat mitjana del sòl i de la humitat a 20 cm de profunditat (màxima profunditat aconseguida per les arrels), a més de comparar aquestes dues estratègies amb l'aplicació d'un volum fix d'aigua en cada reg.

Durant les campanyes 2015, 2016 i 2017, els investigadors van instal·lar en les parcel·les experimentals de la UPV sensors a 10, 20 i 30 cm de profunditat. "Controlant la humitat a diferents profunditats, amb diferents estratègies de reg, s'aconsegueix tenir rendiments i eficiència de reg elevats", apunta Bernardo Pascual, director del Centre Valencià d'Estudis sobre el Reg.

L'estudi conclou afirmant que, quan la disponibilitat d'aigua no siga un factor limitant, el màxim rendiment s'aconsegueix automatitzant el reg en funció de la humitat del sòl a 20 cm de profunditat. "Més enllà d'aquesta profunditat, no és necessari mantenir el sòl humit", apunta Nuria Pascual.

No obstant açò, en el cas que la disponibilitat d'aigua estiga limitada, o que no siga possible la utilització de sensors d'humitat en l'automatització del reg, l'estudi recomana l'aplicació d'una dosi de reg fixa entre 30 i 45 minuts. "D'aquesta manera", conclou Bernardo Pascual, "aconseguirem la màxima producció amb la mínima despesa d'aigua possible".

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors
La UPV ha organitzat el congrés internacional Enfocaments Interdisciplinaris per a la Protecció de la Infància en Internet, del projecte d'investigació Stoponsexgroom