VisualMusic

L'iTEAM de la UPV i Brainstorm desenvolupen un programari pioner que genera espectacles visuals al ritme de la música

[ 20/07/2018 ]

La tecnologia més nova per a discoteques, festivals de música i sales de ball europees porta segell valencià. I és que, després de més d'un any de treball, personal investigador de la Universitat Politècnica de València (UPV) i l'empresa Brainstorm han desenvolupat VisualMusic, un programari que genera, en temps real, animacions en 3D per ordinador, robots virtuals que ballen al ritme de la música, i efectes làser i de so que canvien de forma automàticament segons la peça que sona a cada moment, sense que el DJ haja d'intervenir-hi per a res.

Al seu torn, amb la mateixa independència, pot controlar també els equips de llums. Tot això, gràcies a uns algorismes desenvolupats a l'Institut de Telecomunicacions i Aplicacions Multimèdia (iTEAM) de la UPV.

"Un espectacle musical i audiovisual realment impactant"

José Javier López Monfort, investigador de l'Institut iTEAM de la UPV, destaca que "VisualMusic submergeix el públic en un muntatge audiovisual totalment nou. Es tracta d'una eina pionera. Amb aquesta, podem crear nous continguts de forma molt senzilla i barata, i generar un espectacle musical i audiovisual realment impactant".

El desenvolupament del programari s'ha dut a terme en el marc del projecte VisualMusic, finançat pel programa Horitzó 2020. En aquest participen, a més, dos discjòqueis de prestigi internacional, com ho són Oliver Huntemann i Joachim Garraud, a més de les discoteques Versuz (Hasselt, Bèlgica) i Link (Bolonya, Itàlia), juntament amb la Universitat de Pàdua.

Canvia el ritme, canvia tot

La clau per a sincronitzar la música amb tots els elements audiovisuals es basa en l'anàlisi del ritme i els continguts de cada peça. Els algorismes desenvolupats i entrenats per l'iTEAM de la UPV permeten extraure i interpretar de forma automàtica tant el ritme com la melodia.

"Davant un canvi", apunta López Monfort, "l'algorisme el detecta i modifica el fons virtual, el ritme de ball dels robots, genera loops adaptats al tempo musical, etc. No hi ha animacions preestablides, treballem amb blocs d'animació que varien i s'adapten en temps real a la sessió de cada DJ, o a una llista de reproducció predeterminada".

200 cançons tecno d'entrenament

Per a entrenar els algorismes, el personal investigador ha treballat amb un banc de 200 cançons tecno. "Aquesta és la intel·ligència del nostre programari; quan un DJ punxa una nova sessió i es produeix, per exemple, el que es coneix com a subidón en música tecno, el programa canvia automàticament a un altre muntatge audiovisual, de llums i sonor", afig l'investigador de la UPV.

A més, s'ha generat ja un conjunt de clips d'animacions, que les sales de ball podran adquirir. "L'objectiu del projecte a mitjà termini és crear una tenda en línia de clips que puguen ser utilitzats juntament amb el programari", conclou López Monfort.

Finalment, cal assenyalar que VisualMusic no està restringit a grans sales i macrofestivals, ja que en el marc del projecte es desenvoluparà també una versió per a petites discoteques o pubs.

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors
La UPV ha organitzat el congrés internacional Enfocaments Interdisciplinaris per a la Protecció de la Infància en Internet, del projecte d'investigació Stoponsexgroom