Brecanrisk

La UPV participa en un nou procediment que millora la prevenció i el tractament del càncer de mama

[ 06/06/2018 ]

El càncer de mama és el tumor femení més comú en el món. Una de cada vuit dones el patirà al llarg de la vida, i només a Espanya es diagnostiquen al voltant de 22.000 casos cada any.

Fins al moment, la prevenció d'aquesta malaltia s'ha basat en programes de revisió mitjançant mamografies, però un nou procediment desenvolupat amb la participació de la Universitat Politècnica de València (UPV), que combina l'anàlisi genètica i l'estudi per imatge, podria canviar la forma en què s'aborda aquesta malaltia, i fer un salt real cap a la prevenció personalitzada per a cada dona.

Sistema d'estratificació

El nou sistema, desenvolupat pel grup biomèdic espanyol ASCIRES sota el nom de Brecanrisk, consisteix en un mètode de baix cost que classifica el risc de les dones de patir càncer de mama.

Això és possible gràcies a un algorisme bioinformàtic dissenyat per a filtrar i analitzar la informació genètica i l'historial clínic de cada dona, la qual cosa permetria al personal facultatiu abordar el seu seguiment d'una forma individualitzada i totalment adaptada a cada cas.

Aquest sistema d'estratificació sols necessita la informació que s'obté a través de tres proves ràpides i senzilles: una anàlisi d'ADN a partir d'una mostra de sang, una mamografia i un test dissenyat per a conèixer els factors personals que influeixen en la predisposició de cada dona a desenvolupar tumors mamaris.

Javier Benítez, director del Programa de genètica del càncer humà del Centre Nacional d'Investigacions Oncològiques i assessor científic del projecte Brecanrisk, afirma que "amb aquest sistema, aconseguim dades genòmiques rellevants per al desenvolupament del càncer, que juntament amb altres factors com la densitat mamogràfica o els hàbits de vida, ens permeten crear un algorisme de risc per a definir les probabilitats de patir càncer de mama que té cada dona. Aquesta classificació de la població femenina ens ajudaria a detectar el grup de dones d'alt risc, la qual cosa ens dóna un gran avantatge en el seguiment i el tractament personalitzat".

Revisió mèdica genètica única i completa a edat primerenca

La introducció d'aquest sistema suposaria un gran avanç per als actuals programes de cribatge del càncer de mama, on les mamografies realitzades de forma periòdica i a partir de certa edat són, fins ara, un mètode inqüestionable.

Així doncs, la integració d'aquest procediment en un sistema sanitari com l'espanyol possibilitaria la realització d'una revisió mèdica genètica única i completa a una edat primerenca, la qual cosa tindria un impacte directe sobre la salut i presa de decisions de la dona.

"Basar la prevenció del càncer de mama en un sistema de predicció de risc podria suposar un canvi en les polítiques de cribatge (screening) a mitjà termini. Potser no hi ha per què fer mamografies bianualment a totes les dones a partir dels 45 anys, ja que la genètica no canvia al llarg de la vida. Amb un mètode com Brecanrisk, que considera tant factors genètics com anàlisis d'imatge mamària i d'altres no genètics, qualsevol dona podria saber quin seria el seu risc de desenvolupar aquest tipus de càncer, la qual cosa tindria una gran incidència en la forma en la qual s'enfoca el seu seguiment", conclou l'expert.

Brecanrisk ha sigut desenvolupat en col·laboració amb el Centre Nacional d'Investigacions Oncològiques (CNIO), el Centre Nacional de Genotipificació (CEGEN), l'Hospital Clínic Universitari de València i la Universitat Politècnica de València (UPV), i ha comptat amb el finançament de l'Institut Valencià de Competitivitat Empresarial (IVACE) i l'Institut de Recerca Sanitària (INCLIVA).

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors
La UPV ha organitzat el congrés internacional Enfocaments Interdisciplinaris per a la Protecció de la Infància en Internet, del projecte d'investigació Stoponsexgroom