HealthEar

Un equip d'estudiants de la UPV, guanyador del First European University Design Contest amb un sistema de mesurament de la salut auditiva

[ 30/05/2018 ]

L'equip format per Daniel Iordanov, Andima Beitia, Javier Silva i Roque Belda, alumnes tots del Màster en Enginyeria Biomèdica de la Universitat Politècnica de València (UPV), és un dels guanyadors del First European University Design Contest, certamen impulsat per les multinacionals Analog Devices (ADI) i Würth Elektronik (WE).

Aquests estudiants de la UPV han sigut guardonats pel seu projecte HealthEar, a través del qual han desenvolupat un prototip d'auriculars intel·ligents capaç de mesurar la salut auditiva de la persona usuària realitzant, de forma periòdica, un test auditiu similar al de la timpanometria.

La seua idea és especialment útil per a persones que utilitzen diàriament auriculars, així com per a persones propenses a desenvolupar problemes auditius, ja que el dispositiu podria detectar l'aparició de patologies, com per exemple una otitis en un estat inicial, i indicar a la usuària o usuari que ha d'acudir al seu centre mèdic per a una revisió.

Ajust automàtic de volum

Roque Belda explica que "l'aparell es col·loca sobre l'orella i minimitza el soroll dinàmicament. Amb tot, el més rellevant és que aquesta reducció es realitza d'acord amb les característiques del soroll extern i l'adapta a la sensibilitat de cada persona en concret".

L'equip incorpora un sensor compost per un micròfon i un petit altaveu, que permeten emetre el pols i rebre el senyal d'eco, i un micròfon extern per a registrar el soroll ambiental. Tots aquests elements s'implementen a l'interior de la carcassa de l'auricular.

Segons explica Javier Silva, el micròfon que recull el soroll exterior permet fer un ajust de volum automàtic. D'aquesta manera, en entorns amb un major soroll ambiental, el volum va augmentant progressivament fins a aconseguir un nivell no nociu per a l'oïda: "Quan el soroll ambiental disminueix, el volum també ho fa, consegüentment, i la persona usuària no ha d'estar pendent d'ajustar el volum, ja que podria danyar-se involuntàriament per l'abús de volums alts durant períodes de temps llargs".

Quantificació del senyal auditiu

En aquest sentit, Daniel Iordanov afig que, després d'obtenir el senyal sense eco i el de les dues oïdes, es poden veure el de pols, el d'eco i l'atenuat: "Amb això, podem extraure alguns paràmetres que ajudaran a quantificar la resposta de cada orella i atenuar el soroll segons les característiques de cada persona usuària".

Amb aquesta informació i mitjançant un mètode desenvolupat per HealthEar, s'extrau un valor que quantifica la salut auditiva, un valor que a més és revisat de forma periòdica per a identificar l'aparició de possibles problemes.

Jaime Marco Algarra, cap d'otorinolaringologia de l'Hospital Clínic de València, president de la CODEPEH i conseller mèdic de l'equip, indica que "aquest avanç permet que les persones puguen detectar un problema de forma primerenca, i acudir a temps al metge per a poder realitzar una intervenció que permeta minimitzar els efectes nocius de possibles patologies auditives".

Disseny pràctic i innovador

Així mateix, un altre dels trets més destacats del prototip HealthEar és el seu innovador disseny en forma de llàgrima. En aquest sentit, Andima Beitia assenyala: "Vam fer una recerca de mercat i vam decidir donar-li aquesta forma. Aquest disseny ens permet posar ambdós altaveus i el micròfon directament apuntant al canal auditiu, la qual cosa fa possible obtenir un millor senyal amb menys soroll".

D'altra banda, a més d'en l'àmbit de l'electrònica de consum, on els auriculars són un producte habitual, aquesta tècnica podria ser també utilitzada per al desenvolupament de proteccions auditives que permeten monitoritzar les oïdes del personal treballador (obrers, militars, peons de fàbrica, etc.) que està envoltat de molt de soroll ambiental, perquè tinguen un major control sobre la seua salut auditiva.

La gala de premis, a Munich

L'equip HealthEar va ser convidat, juntament amb els equips guanyadors de les diferents categories del concurs, a Munich, on es va celebrar aquest mes de maig la gala de premis, esdeveniment en el qual es va lloar l'esperit emprenedor i la multidisciplinarietat de l'equip, a més de la seua naturalesa heterogènia.

El desenvolupament d'HealthEar ha comptat amb la col·laboració de Germán Ramos, professor de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria de Telecomunicació (ETSET-UPV), i de Miguel Pizá, dissenyador, membre del CPI2020 de la UPV i coordinador de projectes europeus.

A més d'estar cursant actualment el Màster en Enginyeria Biomèdica de la UPV, Daniel Iordanov, Andima Beitia, Javier Silva i Roque Belda són titulats de la Universitat Politècnica de Madrid, la Universitat de Mondragón, la Universitat d'Extremadura i la Universitat Politècnica de Cartagena, respectivament.

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors
La UPV ha organitzat el congrés internacional Enfocaments Interdisciplinaris per a la Protecció de la Infància en Internet, del projecte d'investigació Stoponsexgroom