MyCyFAPP

Una app per a millorar el tractament de la fibrosi quística estarà present, a partir d'octubre, al II Campus Viu - "Investigar a la Universitat"

[ 30/05/2018 ]

El projecte My Cystic Fibrosis Application (MyCyFAPP), desenvolupat a 12 centres europeus, entre els quals es troba la Universitat Politècnica de València (UPV), i coordinat per l'Institut d'Investigació Sanitària La Fe, ha sigut seleccionat per a participar en el II Campus Viu - "Investigar a la Universitat".

Enquadrat en la categoria d'avanços cientificotecnològics, MyCyFAPP mostrarà com les noves tecnologies aplicades a la salut poden millorar el tractament i el monitoratge d'alguns símptomes de pacients amb malalties cròniques.

La mostra tindrà lloc a partir del pròxim mes d'octubre al Museu Nacional de Ciència i Tecnologia de la Corunya. El seu objectiu és mostrar com la recerca a les universitats espanyoles contribueix al desenvolupament territorial, social i a la millora de la qualitat de vida de la ciutadania.

Una app per a pacients amb fibrosi quística

Els pacients amb fibrosi quística solen presentar, entre altres símptomes, insuficiència pancreàtica, la qual cosa implica que el seu organisme té dificultat per a absorbir els nutrients dels aliments. Per això, han de seguir una teràpia de reemplaçament enzimàtic per a la qual, no obstant això, no hi ha fins ara eines que permeten calcular de manera precisa la dosi necessària.

Gràcies a les digestions in vitro realitzades a l'Institut Universitari d'Enginyeria d'Aliments per al Desenvolupament de la UPV, el personal investigador ha ideat un algorisme capaç de realitzar un càlcul precís i en temps real de la quantitat d'enzims pancreàtics suplementaris necessaris per a cada pacient. Aquest algorisme ha sigut implementat en una app per a pacients que es troba en fase d'assaig clínic.

MyCyFAPP, a més, està sincronitzada amb una aplicació web, desenvolupada pel grup SABIEN de l'institut ITACA de la UPV, que permet al personal sanitari accedir a la informació que els pacients introdueixen en la seua aplicació mòbil, supervisar els seus tractaments, i analitzar tendències per evitar majors complicacions.

Des del passat mes de gener, entorn de 200 pacients de sis centres europeus estan participant en l'assaig clínic d'aquest projecte, l'objectiu del qual és validar els resultats obtinguts en laboratori en pacients reals.

Autogestió supervisada: els pacient actius

El projecte s'emmarca dins de les noves tendències en salut que cerquen fomentar el paper del pacient actiu. Per això, l'objectiu de les aplicacions desenvolupades no es limita a un càlcul de dosi, sinó que aspira a formar els pacients perquè siguen capaços d'entendre i detectar els seus propis símptomes, i amb la supervisió de professionals sanitaris, de gestionar els més freqüents de la seua malaltia.

Com a conseqüència d'aquesta aspiració, en el projecte han adquirit un gran pes els materials educatius dirigits tant als pares com als menors d'edat. Així, en l'aplicació, les famílies poden consultar una àmplia guia nutricional amb orientacions pràctiques per a poder assolir un estat nutricional òptim.

Per a xiquetes i xiquets menors de 12 anys, MyCyFAPP ha creat al seu torn un joc en el qual, fent-se responsables de la cura d'un avatar, els infants aprenen a entendre la seua patologia i com un bon estat nutricional pot contribuir a millorar el seu benestar i el pronòstic de la malaltia.

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors
La UPV ha organitzat el congrés internacional Enfocaments Interdisciplinaris per a la Protecció de la Infància en Internet, del projecte d'investigació Stoponsexgroom