Cristalofnoise

Investigadors UPV desenvolupen, en col·laboració amb BECSA, una innovadora pantalla acústica que permet reduir el soroll del tràfic a la carta

[ 12/12/2017 ]

Un equip d'investigadors de la Universitat Politècnica de València (UPV) ha dissenyat Cristalofnoise, una nova pantalla acústica per a atenuar el soroll del tràfic. Entre les principals novetats de la innovació, destaca la seua incorporació, com a aïllant acústic, de materials reciclats a partir de plàstics PET de botelles -subministrats per l'empresa PIELSA- fins ara mai utilitzats en aquest tipus de dispositius.

Altres dels seus avantatges més destacats són la possibilitat de variar el seu disseny en funció del soroll que es desitge apantallar, la qual cosa permet reduir el soroll a la carta, i la seua condició de modular, la qual cosa facilita la seua instal·lació.

Premi al millor projecte R+D+i en la Fira Innovacarretera

La pantalla, dissenyada pels investigadors de la UPV, li va valdre a la companyia BECSA per a guanyar el premi al millor projecte R+D+i en la 4ª edició de la Fira Innovacarretera, celebrada a Madrid a principis del mes de novembre.

Juan Vicente Sánchez, investigador del Centre de Tecnologies Físiques: Acústica, Materials i Astrofísica de la UPV i professor de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Geodèsica, Cartogràfica i Topogràfica, indica que "el desenvolupament d'aquesta pantalla és fruit de més de 12 mesos de treball després d'un encàrrec directe de la companyia BECSA, que ja ha rebut comandes per a la seua instal·lació. Reuneix els avanços més recents del nostre grup de recerca, que porta més de 20 anys treballant en el disseny de nous materials i configuracions que permeten reduir sorolls com els provocats pel tràfic rodat, avions, trens, etc.".

Major permeabilitat al vent i a l'aigua

Altra de les innovacions de la pantalla és la seua major permeabilitat al vent i a l'aigua pel que fa a les formades per paraments continus, la qual cosa es tradueix en una reducció de la fonamentació necessària per a la seua instal·lació. Aquesta propietat la converteix en una estructura idònia per a atenuar el soroll originat per trens d'alta velocitat al seu pas per nuclis urbans.

Així mateix, a diferència de les pantalles convencionals, destaca també per la seua estètica, la qual cosa permet integrar-la en l'entorn urbà sense que açò supose un impacte visual negatiu. "La pantalla està especialment ideada per a atenuar soroll del tràfic, sobretot en les entrades de les ciutats i en enclavaments urbans d'especial interès en els quals es vulga conjugar aïllament acústic i un mínim impacte estètic", recalca Sánchez.

Exemple transferència Universitat-Empresa

A més de les prestacions de la pantalla, l'investigador UPV considera el seu desenvolupament un èxit quant a transferència Universitat-Indústria: "Aquest producte està sent reconegut per la indústria vinculada a la construcció i manteniment de carreteres i ha sigut premiat com a millor projecte de R+D+i, per davant de propostes basades en altres tecnologies. BECSA ja té diferents peticions i prompte podrem veure aquestes pantalles acústiques, que han sigut provades en els laboratoris de la UPV, en les nostres carreteres. És un clar exemple de la importància de la transferència de tecnologia, de la col·laboració entre la universitat i el sector productiu", destaca Sánchez.

El grup de treball de la UPV està compost, al costat de Sánchez, pels investigadors José María Bravo, Javier Redondo, Marcelino Ferri, Sergio Castiñeira i María del Pilar Peiró.

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors
La UPV ha organitzat el congrés internacional Enfocaments Interdisciplinaris per a la Protecció de la Infància en Internet, del projecte d'investigació Stoponsexgroom