Ultrawave

La UPV participa, a través de l'NTC, en un projecte europeu per a aconseguir connexions sense fils d'alta velocitat i eficiència en la futura 5G

[ 15/09/2017 ]

La Universitat Politècnica de València (UPV), a través del seu Centre de Tecnologia Nanofotònica (NTC, sigles en anglès), és un dels socis del projecte Ultrawave, començat l'1 de setembre i que té per objectiu desenvolupar una nova tecnologia de baix cost que permeta connexions sense fils per Internet d'alta velocitat -amb una cobertura de transmissió de 100 gigabits/s per quilòmetre quadrat- aplicable a la infraestructura de xarxes mòbils de futura generació com la 5G.

Finançat pel programa Horizon 2020 de la Unió Europea (UE), el projecte, que s'estendrà fins a l¿agost del 2020, és liderat per la Universitat de Lancaster.

Necessitat a curt termini de cobertures per a zettabytes

A hores d'ara, les dades emprades per tauletes i telèfons intel·ligents superen ja les requerides pels ordinadors personals. I en un futur no gaire llunyà, aplicacions i serveis com el cotxe sense conductor, la telemedicina, la Internet de les coses (IoT), la transmissió de vídeo 4K, la realitat augmentada o els jocs al núvol necessitaran cobertures per a zettabytes (1.000 bilions de bytes) de dades sense fils.

Segons explica José R. Ruiz, investigador de l'NTC-UPV, a causa de les limitacions de la quantitat de dades que actualment es poden transmetre per radiocomunicació, l'única manera d'oferir-les amb velocitats de descàrrega molt ràpides per a un telèfon intel·ligent és cobrint àrees urbanes amb denses xarxes de comunicacions mòbils, compostes de micro, nano i picocel·les.

Una capa d'ultracapacitat com a solució

"No obstant això", indica, "els fabricants i els operadors encara no han solucionat de manera eficient aquesta distribució de quantitats enormes de dades en un conjunt de noves cel·les d'una xarxa mòbil com el 5G, ja que la fibra òptica és massa cara, difícil de desplegar i inexistent en moltes àrees, especialment les suburbanes i rurals".

A fi de pal·liar aquest problema, els socis d'Ultrawave han ideat una nova solució -una capa d'ultracapacitat- que podrà proporcionar sense fils dades de vora 100 gigabits per segon per quilòmetre quadrat. Aquesta capa inclou electrònica de buit, electrònica en estat sòlid i fotònica en un sistema de radiocomunicació únic.

L'objectiu, explotar de manera eficient tot l'espectre d'ones mil·limètriques més enllà dels 100 GHz

"Només les freqüències d'ona mil·limètrica (en l'espectre dels 30-300 GHz) amb les amplades de banda de multiGHz, podrien suportar desenes de gigabits per segon de velocitat de dades sense fils", assenyala l'investigador de l'NTC-UPV.

"Ara bé, aquest espectre no s'ha pogut explotar plenament fins ara a causa de diverses limitacions. Per exemple, la pluja pot afeblir o blocar la transmissió de dades. El projecte Ultrawave té com a objectiu, per primera vegada, construir tecnologies capaces d'explotar tot l'espectre d'ones mil·limètriques més enllà dels 100 GHz de forma eficient, tecnologies com els amplificadors d'ona progressiva (TWT a 300 GHz) per a assolir l'enllaç de transmissió", afirma Ruiz.

L'NTC-UPV dissenyarà, desenvoluparà i implementarà la tecnologia nanofotònica del projecte

L'NTC-UPV s'encarregarà del disseny, el desenvolupament i la implementació de la tecnologia fotònica. A més, allotjarà les primeres proves de camp del projecte, amb l'engegada d'una infraestructura pilot de xarxa de comunicacions mòbils basada en l'ús de la nova capa d'ultracapacitat.

La solució ideada pels socis del projecte hauria de permetre oferir serveis d'alta qualitat i rapidesa amb independència de la densitat de telèfons mòbils que s'acumulen en una zona determinada, tot afavorint, a més, la implementació completa de la xarxa 5G.

Claudio Paoloni, cap del Departament d'Enginyeria de la Universitat de Lancaster i coordinador d'Ultrawave, explica, "imaginem àrees plenes de gent, com l'Oxford Street de Londres, amb desenes de milers d'usuaris de smartphones per quilòmetre quadrat que volen enviar i rebre contingut amb una velocitat il·limitada. Ultrawave satisfarà aquesta demanda creant tecnologies europees d'avantguarda per a la nova generació de xarxes sense fils".

Juntament amb la UPV i la Universitat de Lancaster, també participen en el projecte l'empresa valenciana Fibernova, l'Institut Ferdinand Braun, la Universitat Goethe de Frankfurt i HFSE (Alemanya), OMMIC (França) i la Universitat de Roma TorVergata (Itàlia).

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC