Investigadors de la Universitat Politècnica de València i la Universitat de València han desenvolupat una nova metodologia de documentació arqueològica aplicada a l'art rupestre llevantí que integra tecnologies d'última generació com el làser escàner terrestre i les tècniques fotogramètriques.
El treball desenvolupat pels investigadors valencians permet generar models fotorealistes en 3D de les pintures rupestres, que faciliten l'estudi i les tasques de conservació dels arqueòlegs. A més, suposa una eina molt valuosa per a acostar al gran públic l'art rupestre de la Comunitat Valenciana. El nou mètode ha sigut aplicat ja en diferents enclavaments de l'art rupestre llevantí com el del cingle de la mola Remígia, la cova Remígia i les coves de La Saltadora, totes situades a l'entorn del Parc Cultural de la Valltorta-Gassulla sota la supervisió del professor Valentín Villaverde, catedràtic de Prehistòria i Arqueologia de la Universitat de València. Els seus resultats van ser publicats a l'abril del 2013 en el Journal of Archaeological Science.
"El sistema recopila una detallada documentació metricvisual de qualitat dels conjunts pictòrics sense necessitat de mantenir contacte directe sobre els motius dibuixats i el suport. Actualment, els arqueòlegs analitzen l'estil, la composició, els materials, etc. I aborden l'anàlisi de les figures en 2D. Però cal tenir en compte que en els abrics o coves hi ha molts canvis d'alineació, esquerdes, canvis de plànol, etc., la qual cosa suposa un handicap per al seu estudi. Ara som capaços d'integrar els calcs dels arqueòlegs sobre models fotorealistes en 3D que enalteixen la representació gràfica del conjunt", destaca el professor José Luis Lerma, investigador del Grup d'Investigació en Fotogrametria i Làser Escàner de la UPV.
El procés per a l'obtenció dels models en 3D comprèn: un aixecament topogràfic-fotogramètric mitjançant làser escàner georeferenciat a partir de solucions GNSS i captura fotogràfica de tot el conjunt. En paral·lel, els investigadors duen a terme una presa fotogramètrica de tots els motius, panells i abrics per a complementar els núvols de punts.
"A partir dels núvols de punts es generen els models en 3D, primer de conjunt i després de cadascuna de les figures, i hi donem color amb tècniques fotogramètriques que permeten reprojectar els calcs sobre els models amb un nivell de qualitat difícilment superable. En reprojectar-ho, l'arqueòleg ja ho veu en la magnitud vertadera, la qual cosa facilita l'estudi i anàlisi de les pintures. El treball final, en lloc d'acabar només en un plànol, torna als arqueòlegs en 3D, la qual cosa obri les portes de la interacció multimèdia i la divulgació científica del nostre llegat patrimonial a la societat", conclou Lerma.
Notícies destacades