Els adolescents ja no usen emojis en les seues converses escrites. Aquests símbols s'han quedat per a la gent més major. Els joves prefereixen el text i enviar vídeos i àudios. Aquesta és la principal conclusió d'un recent estudi desenvolupat per Carmen Pérez Sabater, professora del Departament de Lingüística Aplicada de la Universitat Politècnica de València (UPV), i que va presentar en la 18th International Pragmatics Conference celebrada al juliol a Brussel·les (Bèlgica).
En el seu estudi, la investigadora va comparar l'ús dels emojis entre adults i adolescents en missatges de caràcter relacional. Per a això, va analitzar quasi 103.000 missatges de WhatsApp i prop de mig milió de paraules i va concloure que l'ús d'emojis entre joves –amb edats compreses entre els 12 i els 16 anys- és residual, tant quan es comuniquen en grups com quan ho fan en converses amb només una altra persona. En els seus whatsapps predomina el text -el 79% dels missatges analitzats contenien sol text- i àudios i vídeos -un 19% dels whatsapps incloïen exclusivament aquests continguts multimèdia-.
Per contra, els adults inclouen els emojis sovint, especialment quan interactuen en grups d'amics, De fet, un 23% dels missatges analitzats estaven formats només per emojis i un 14% per text i emojis. “Els adults els inclouen amb l'objectiu de mostrar afectivitat en les seues comunicacions i evitar el silenci, són elements que es tenen a mà per a reaccionar ràpidament davant un vídeo o un meme enviat al grup i així reconèixer l'esforç del membre del grup per mantenir actiu el xat i la relació entre els seus membres”, explica Carmen Pérez Sabater.
Segons destaca la investigadora la UPV, aquestes dades contradiuen resultats d'estudis previs realitzats per altres autors on es deia que els joves usen més elements gràfics en les seues comunicacions a causa del caràcter innovador de les seues interaccions. No obstant això, ara sembla que l'innovador és no usar-los.
“Els joves de l'estudi asseguren que les caretes grogues no són res nou per a ells. Quan van començar a usar els seus mòbils ja eren allí. Els usen els seus pares i la gent gran, però no són el seu. Per a ells, els emojis són elements que subratllen l'afectivitat cap a les persones del seu entorn, però no quan es comuniquen amb aquestes persones. Aqueixa afectivitat es mostra en el nom que es tria per a incloure a aqueix amic en el dispositiu, que s'acompanya d'un dibuixet amable segons les aficions d'aqueixa persona o, simplement, com a element decoratiu triat a l'atzar”, explica Carmen Pérez Sabater.
L'autora destaca que els joves són els que abanderen les innovacions a l'hora de comunicar-nos mitjançant la tecnologia, “per la qual cosa, aquests resultats ens poden donar una idea de com serà la comunicació digital en els pròxims anys: més multimodal, però amb menys caretes grogues”.
Notícies destacades