Ciència i Canyes

L'esdeveniment divulgatiu Ciència i Canyes tracta els radiotraçadors, els horts urbans, l'electrònica digital i la realitat virtual en la cirurgia

[ 09/05/2023 ]

La Fábrica de Hielo acull aquest dimarts, 9 de maig, Dia d'Europa, a les 19.30 h, una nova sessió de Ciència i Canyes, un esdeveniment de divulgació científica amb monòlegs i xarrades breus de quatre investigadors i investigadores, que forma part dels projectes europeus MedNight i Science Goes to School.

L'activitat està organitzada per la Fundació per al Foment de la Investigació Sanitària i Biomèdica de la Comunitat Valenciana (Fisabio), la Universitat Politècnica de València (UPV), la Universitat de València (UV), el Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC) i l'Institut d'Investigació Sanitària (INCLIVA). I compta amb la col·laboració de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia del Ministeri de Ciència i Innovació.

Andrés Macho, investigador del PRL (Photonics Research Labs) de l'iTeam (Institut Universitari de Telecomunicació i Aplicacions Multimèdia) de la Universitat Politècnica de València, presentarà “La revolució no digital”, on parlarà sobre l'electrònica digital en el context de la societat de la informació. En aquesta xarrada, s'exploraran les conseqüències d'aquest problema i les seues possibles solucions, que podrien fer que es retornara al món de “l'analògic”.

Kike Nácher, investigador del Consell Superior d'Investigacions Científiques (CISC) a l'Institut de Física Corpuscular (IFIC), parlarà sobre els radiotraçadors en la seua xarrada “Estudis amb radiotraçadors: de l'oceà al cràter d'un volcà”. Els radiotraçadors són uns isòtops radioactius de calci que permeten saber on s'acumula aquest, i facilita investigar la síntesi de carbonat de calci en les petxines de mol·luscos o els esquelets de corals en diferents aquaris i amb nivells d'acidesa diferents.

En els últims mesos, en el marc d'una col·laboració entre el CSIC i la Universitat de Costa Rica, Kike Nácher i Mario Cubero, catedràtic i investigador de la Universitat de Costa Rica (UCR), han dut a terme una sèrie d'estudis de medi ambient i canvi climàtic utilitzant radiotraçadors. L'objectiu és identificar problemes concrets i poder desenvolupar posteriorment solucions i investigacions aplicades. Amb aquesta finalitat, s'ha iniciat un important treball de camp, on destaca l'estudi dels ecosistemes marins i la recollida de mostres de diferents tipus de sòls i sediments en el cràter d'un volcà.

Carlos Serra, de l'Institut Universitari d'Investigació de Polítiques de Benestar Social (Polibenestar) de la Universitat de València (UV) exposarà “Un hort urbà et fa més humà”. Ací, l'investigador explicarà quins beneficis socials ofereixen els horts urbans des de la perspectiva de la recerca interdisciplinària en ciències socials. I parlarà de possibles solucions davant del canvi climàtic basades en la naturalesa.

I, finalment, María de la Iglesia Vayá i Kate Kardash, investigadores de la Unitat Mixta d'Imatge Biomèdica de Fisabio i del Centre d'Investigació Príncep Felip (CIPF), realitzaran un acostament al seu últim estudi, que consisteix en un programari que utilitza ulleres de realitat virtual per a assistir en cirurgies de la columna lumbar. La xarrada es titula “El metavers de la columna lumbar al servei de la cirurgia”.

El prototip s'està desenvolupant amb el dispositiu HoloLens (dispositiu hologràfic) que simula un model en 3D de la columna vertebral del/de la pacient en la mateixa posició que la columna real. Amb això, cirurgianes i cirurgians podran veure tota l'anatomia de la columna lumbar prèviament a la intervenció quirúrgica.

L'entrada per a assistir a Ciència i Canyes és lliure fins a completar l’aforament. El projecte Ciència i Canyes compta amb la col·laboració de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia del Ministeri de Ciència i Innovació (FCT-21-17642).

QS rànquings per matèries QS rànquings per matèries
L''Escola de Disseny' canvia de nom L''Escola de Disseny' canvia de nom
UPV-CLÍNIC UPV-CLÍNIC