Líder en innovació i transferència

La UPV va obtenir el 2022 uns registres sense precedents de captació en R+D+I, amb 94 milions d'euros d'ingressos, que posen de rellevància el seu paper fonamental per a la transformació del teixit socioeconòmic valencià

[ 07/03/2023 ]

Aquesta setmana es va celebrar a la Ciutat Politècnica de la Innovació, parc científic de la Universitat Politècnica de València (UPV), la IV Jornada UPV-Innovació. En aquesta trobada es van reunir més de 250 persones, en modalitat presencial i híbrida, actores de l'ecosistema cientificotecnològic de la ciutat, en una iniciativa dedicada a la innovació; amb ponències, presentacions i debats sobre l'actualitat i el futur de la recerca, la transferència del coneixement i de tecnologies amb impacte en la societat, l’economia i l’entorn valencià.

El rector de la UPV, José E. Capilla, va ser l'encarregat d'inaugurar aquest esdeveniment i va destacar que UPV-Innovació és una iniciativa “en la qual s'han pogut coordinar les funcions de diferents serveis que tenen a veure amb la innovació, que en aquesta Universitat ho impregna tot”.

“En un món cada vegada més canviant, la innovació és la clau per a continuar sent competitius”, ha assenyalat Ana Darder, consellera delegada del Consell Social de la UPV i sòcia fundadora i directora de Desenvolupament del Talent d'EDICOM. Darder ha apuntat que la universitat valenciana fomenta la cultura de la innovació perquè la considera “fonamental per al creixement de qualsevol organització en l'actualitat”.

Un any excepcional per a l’R+D+I de la UPV

A continuació, Salvador Coll, vicerector d'Innovació i Transferència de la UPV, i Esther Gómez, vicerectora d'Estudiants i Emprenedoria de la universitat valenciana, van presentar els resultats d’R+D+I de la UPV durant el 2022, “un any excepcional en aquest àmbit per a la universitat”, amb un total de 94 milions d'euros d'ingressos.

A més, van posar l'accent també en el paper fonamental de la UPV per a la transformació del teixit socioeconòmic valencià i l'arribada fins a la nostra comunitat d'empreses com HP, Aviatar (Lufthansa Technik), Globalogic (Hitachi), Siemens Mobility o Volkswagen.

Entre les xifres de l'any 2022, destaca igualment la creació durant l'últim any de quatre noves empreses derivades i prop de 40 empreses emergents. A més, el 2022, la UPV va llicenciar 11 patents i va vendre 48 llicències de programari. I en l'àmbit internacional, van destacar els “magnífics” resultats de la Universitat Politècnica de València en l'arrancada d'Horitzó Europa, amb 70 projectes i 32,7 milions d'euros de finançament.

“Menys burocràcia i més suport a les dones en la recerca”

Fernando Conesa, director de l'oficina de transferència de la UPV, va donar pas a la conferenciant convidada Alison Campbell, CEO de l'Oficina de Transferència Tecnològica del Regne Unit. Alison va ser la principal protagonista de la jornada: “La nostra estratègia és la de crear valor per al Regne Unit fomentant la transferència de coneixement tecnològic. La UPV està al capdavant en aquest sentit”, va assenyalar Campbell.

En la jornada, també va tenir lloc la taula redona “Innovació disruptiva. Tecnologia profunda (deep tech) i art”, moderada per Ana Cruz García, directora de la CPI Europe de la UPV, en la qual Marcos Latorre, del Centre d'Investigació i Innovació en Bioenginyeria de la UPV; José María Cecilia, del Departament d'Enginyeria de Sistemes i Computadors del centre universitari; Daniel Pérez, CTO d'Ipronics, una empresa derivada de la UPV, i Nuria Lloret, de l'Institut de Disseny i Fabricació de la Universitat, van exposar els projectes en què estan treballant i van reivindicar “una menor i més àgil burocràcia”, atès que els projectes es retarden mesos, i també un major suport a les dones en la recerca.

Després de la taula redona, el director de l'Institut d'Instrumentació per a la Imatge Molecular (CSIC-UPV), José María Benlloch, va fer un repàs a la història de la innovació al llarg de la història d'Espanya.

Jornades UPV-Innovació

Les tres edicions anteriors de la jornada han reunit en total –presencialment i en línia– més de 50 ponents de referència nacional i internacional, i 500 persones assistents vinculades a l'àmbit de l’R+D+I de la Comunitat Valenciana.

UPV-Innovació és el programa de la UPV de promoció de la innovació en el seu entorn socioeconòmic. Les unitats implicades en aquest programa són: la Fundació CPI; el Servei de Promoció i Suport a la Investigació, Innovació i Transferència; CPI Europe; el Servei Integrat d'Ocupació; Idees UPV; el Centre de Formació Permanent (CFP); l'Escola de Doctorat; Generació Espontània; la Unitat d'Orientació d'Innovació Empresarial promoguda des del Consell Social; l'Àrea de Càtedres UPV; l'Àrea de Comunicació de la UPV (ACOM); les estructures d'investigació i de gestió de l’R+D+I dels campus d'Alcoi i de Gandia.

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla