- -
UPV
 

Projecte CUCO

El CVBLaB participa en un consorci que investiga l'ús de la computació quàntica i la seua aplicació a indústries estratègiques

[ 19/01/2022 ]

Un consorci format per set empreses (Amatech, BBVA, DAS Photonics, GMV, Multiverse computing, Qilimanjaro Quàntum Tech i Repsol), donat suport per cinc centres d'investigació (BSC, CSIC, DIPC, ICFO i Tecnalia), i una universitat pública (Universitat Politècnica de València), posa en marxa el projecte CUCO per a la investigació de la computació quàntica aplicada a indústries estratègiques de l'economia espanyola: Energia, Finances, Espai, Defensa i Logística.

El projecte CUCO, subvencionat pel CDTI i recolzat pel Ministeri de Ciència i Innovació sota el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència, sorgeix com el primer gran projecte de computació quàntica a nivell nacional i empresarial amb l'objectiu de progressar en el coneixement científic i tecnològic d'algorismes de computació quàntica mitjançant la col·laboració públic-privada entre empreses, centres d'investigació i universitats que permeta accelerar la implantació d'aquestes tecnologies per al seu ús a mitjà termini. A més d'identificar una sèrie de casos d'ús rellevants en l'economia espanyola on realitzar proves de concepte per a estudiar si la computació quàntica podria millorar les prestacions de la computació clàssica per a respondre a necessitats empresarials i proposant les mètriques corresponents. En aquest context, s'investigaran casos d'ús en observació de la Terra, la lluita contra el canvi climàtic i el medi ambient, la traçabilitat de la informació en tota la cadena de subministrament, l'optimització i simulació de càlculs financers complexos, la intel·ligència de senyals, etc.

Les tecnologies quàntiques, i específicament la computació quàntica, està cridada a jugar un paper disruptiu per l'impacte que tindrà en moltes àrees, donada la capacitat de càlcul massiu, i que podria marcar una nova era tecnològica. Espanya no pot quedar-se arrere, i ha de ser capaç de liderar aquesta nova carrera.

Noves actuacions d'I+D+i i sostenibilitat

Un dels objectius del projecte és posicionar al consorci i a les seues empreses com a referents en la computació quàntica en els seus sectors d'aplicació, que permeta la seua participació en iniciatives internacionals com el Quantum Flagship, Horizonte Europa, Digital Europe, o el European Defence Fund.

Així mateix, el projecte CUCO, a través de la investigació en computació quàntica que es durà a terme, tindrà el seu impacte en la millora de la sostenibilitat ambiental, ja que la computació quàntica promou algorismes energèticament més eficients.

Participació de la UPV

En el marc del projecte CUCO, CVBLaB de la Universitat Politècnica de València centrarà els seus esforços en la investigació d'algorismes basats en Quàntum Neural Networks (QNNs) per a la classificació fotònica de senyals RADAR i seguiment de fonts de comunicacions d'espectre eixamplat. Això implicarà tasques que aniran des del preprocessat de senyal, fins a la validació de models predictius passant pel disseny i implementació d'algorismes basats en aprenentatge profund quàntic.

Notícies destacades


Mekreo, l'èxit d'un projecte de vida Mekreo, l'èxit d'un projecte de vida
Eliminar residus plàstics agrícoles és l'objectiu, des de fa dues dècades, d'Elena Moreno i Miguel García, els dos llicenciats UPV guanyadors del Climate Launchpad Spain 2025
EmoWELL EmoWELL
Un equip de la UPV i la UV crea un videojoc que ajuda a millorar la gestió emocional en gent jove universitària
Profeta a la seua terra Profeta a la seua terra
Dones de Ciència rendeix tribut a Benifaraig a la investigadora Amparo Chiralt
Myko, el futur de la construcció sostenible? Myko, el futur de la construcció sostenible?
Dos estudiants de la UPV, secundats per IDEES, guanyen la 5a edició de l'imaginPlanet Challenge i aconsegueixen la final europea del Climate Launchpad
Referent en l'R+D+I amb segell UPV Referent en l'R+D+I amb segell UPV
L'Institut ai2 de la UPV compleix 25 anys d'investigació amb més de 1000 projectes d'R+D+I a càrrec seu, 37 patents i 4 spin-off
Combustibles més eficients Combustibles més eficients
L'Institut de Tecnologia Química (CSIC-UPV) publica en la revista 'ACS Catalysis' el desenvolupament de nous catalitzadors per a reutilitzar el diòxid de carboni, substància clau en el calfament global



EMAS upv