A prova d'atacs d'ordinadors quàntics

La UPV participa en un projecte internacional en el qual es desenvoluparan protocols criptogràfics que garantisquen la màxima seguretat en les comunicacions

[ 16/02/2021 ]

En accions tan quotidianes com una conversa en línia o una transacció, hi ha determinades operacions de xifratge les claus de les quals són pràcticament impossibles d'aconseguir, la qual cosa garanteix la nostra seguretat i privacitat. És complicat esbrinar-les perquè es basen en problemes matemàtics complexos, que només la computació quàntica podria abordar (ja que converteix aquests problemes en operacions senzilles), permetent desxifrar-les i posant en perill la nostra seguretat i privacitat.

Per a fer front a aquesta amenaça futura, un equip investigador de la Universitat Politècnica de València (UPV), pertanyent a l'institut IVRIA (VRAIN en anglès), participarà durant els pròxims tres anys en un projecte internacional que desenvoluparà i analitzarà protocols criptogràfics que garantisquen la màxima seguretat en les comunicacions, fent-les més resistents, fins i tot enfront d'aquests possibles atacs amb ordinadors quàntics. En el projecte, denominat FAVPQC (Formal Analysis and Verification of Post-Quàntum Cryptographic Protocols), treballaran conjuntament amb persones expertes de l'Institut Avançat de Ciència i Tecnologia del Japó (JAIST n’és la sigla en anglès), la Universitat Mayis (Turquia) i la Universitat de Rouen Normandia (França).

“Avui ja existeixen ordinadors quàntics, però la seua implantació és limitada, per la qual cosa no hi ha cap risc. Per a avançar-se a l'escenari d'una programació quàntica universal, diferents grups a tot el món treballem en el desenvolupament i la validació de protocols de comunicacions perquè siguen infranquejables, fins i tot, davant d’atacs basats en computació quàntica. I aquest és l'objectiu d'aquest projecte internacional”, destaca Santiago Escobar, investigador de l'institut IVRIA de la Universitat Politècnica de València.

L'eina d'anàlisi més potent a nivell mundial, amb segell de la UPV

Així, en el marc del projecte FAVPQC, es desenvoluparan i analitzaran protocols criptogràfics postquàntics utilitzant amb aquesta finalitat Maude-NPA. Aquest és actualment el programari més avançat del món per a l'estudi de protocols de comunicacions que utilitzen propietats criptogràfiques avançades i porta el segell de l'institut IVRIA de la UPV.

Maude-NPA ajuda a trobar fallades de seguretat o verificar que un protocol està lliure d'atacs. El programari és gratuït i permet realitzar anàlisi de protocols de seguretat criptogràfics, tenint en compte les propietats algebraiques del criptosistema. “A vegades, aquestes propietats poden descobrir febleses dels criptosistemes i, en altres casos, són part dels supòsits de seguretat del protocol. Tot això contribueix a desxifrar-ho Maude-NPA”, destaca Santiago Escobar.

Durant el projecte, s'analitzaran propostes de protocols postquàntics enviats a la competició internacional organitzada per l'Institut Nacional d'Estàndards i Tecnologia (NIST n’és la sigla en anglès) dels Estats Units. Aquest organisme promou des de fa uns anys una iniciativa per a respondre als desafiaments que, en clau de seguretat, es deriven de la computació quàntica. Les investigadores i investigadors de la UPV contribuiran a desxifrar els nivells de seguretat que poden arribar a oferir alguns dels protocols ja desenvolupats per a fer front a aquests atacs amb ordinadors quàntics.

“En tractar amb dades, la seguretat i privacitat de la informació es tornen vitals. Aquest projecte repercutirà en protocols de comunicacions més potents i segurs davant d’atacs realitzats amb un ordinador quàntic”, incideix Santiago Escobar.

El projecte començarà el pròxim mes d'abril i conclourà al març del 2024.

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
La UPV demostra la usabilitat dels humans virtuals en el seu camí cap al reconeixement automàtic de símptomes depressius
"L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera" "L'exili del 39 en el còmic. Vinyetes a la frontera"
Obres gràfiques de creadors com Paco Roca, Manel Granell, Jordi Peidro o Ana Penyas, es converteixen en poderoses eines per a la transmissió de silenciades històries d'exili
Segons l'ONU, l'assetjament sexual en els espais públics és un problema quotidià al qual s'enfronten dones i xiquetes en tots els països del món
Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV Nova edició del CHALLENGE STEAM en la UPV
La iniciativa pretén acostar a l'alumnat infantil i juvenil a l'apassionant món de la programació, la robòtica, la impressió 3D, etc.
Un any de rècord Un any de rècord
La UPV va ingressar 116 milions d'euros en 2023 gràcies a la seua activitat en I+D+I, la xifra més alta de la seua història
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla
La UPV porta l'electricitat a dos llogarets d'Hondures construint plantes solars fotovoltaiques i capacitant a la població local