El 2006, la Universitat Politècnica de València va llançar la iniciativa Pegasus, que establia un sistema de millora contínua en els serveis universitaris. Va ser un programa pioner en el panorama universitari espanyol, i la seua engegada va permetre implantar un procediment de retribució per productivitat per al personal de l'administració i els serveis de la UPV que continua vigent.
Dos anys després de la seua engegada, AENOR, l'Associació Espanyola de Normalització i Certificació, va reconèixer el programa de la Universitat Politècnica de València. Avui, una dècada després d'aquesta primera distinció, AENOR torna a posar en valor el compromís de la UPV amb la qualitat. I és que, 32 cartes de servei certificades segueixen situant la Universitat Politècnica de València com una referència en la universitat espanyola.
12 anys de funcionament
Fa una dècada, l'engegada de Pegasus va implicar un canvi molt important, però, sens dubte, fonamental. Impulsat des de la Gerència d'aquesta institució acadèmica, el programa es va integrar en el Pla estratègic de la UPV 2007-2014. Des de llavors, ha permès executar 280 plans de millora a la UPV, la qual cosa suposa un resultat molt estimable per a una organització d'aquest tipus, i supera amb escreix les expectatives inicials.
De fet, les xifres del programa són aclaparadores: s'han tramitat més de 13.000 suggeriments, queixes o felicitacions rebudes a través de la plataforma, de les quals un 27% són felicitacions, un percentatge molt per damunt de la mitjana (que sol situar-se entre un 7 i 15% del total de comunicacions, depenent del tipus de servei que la unitat presta). S'ha donat resposta a prop de 25.000 policonsultes (és a dir, peticions d'informació gestionades amb sistema de traçabilitat) i s'han processat més de 10.000 enquestes de satisfacció contestades a l'any.
Reptes de futur
No hi ha dubte que el programa està consolidat i ha arribat al punt de maduresa. L'impacte en l'organització és indiscutible, ja que ha aconseguit establir una autèntica "cultura de la qualitat i la millora" al si de la UPV.
En paraules de Salvador Navarro, gerent de la UPV, "Pegaus funciona i s'ha estabilitzat, però ens enfrontem a un canvi molt important. La societat ens demana que reflexionem sobre com treballem i com fem les coses. És, doncs, el moment de replantejar-nos alguns aspectes i Pegasus és l'eina que ens pot ajudar a prendre en un futur aquestes decisions".
Notícies destacades