- -
UPV
 
Canal de Denúncies
Secretaría General Canal de Denúncies Canal de Denúncies  ...



Què és i per a què serveix el Canal de Denúncies de la Universitat Politècnica de València?

El Pla Antifrau de la Universitat Politècnica de València, aprovat per acord del Consell de Govern de data 2 de juny de 2022, estableix, en el seu apartat 4.4. la constitució d'un canal de denúncies a la Universitat Politècnica de València com a via directa per a la comunicació de sospites de frau o situacions irregulars. En aquest sentit, per acord del Consell de Govern de data 21 de juliol de 2022, s'aprova la Normativa reguladora del canal de denúncies de la Universitat Politècnica de València.

El Canal de Denúncies a la Universitat Politècnica de València és un canal segur de participació electrònica que naix de la necessitat d'oferir un espai que permeta tant a la comunitat universitària, com a la ciutadania en general, presentar denúncies a través d'Internet.

Aquest canal incorpora mecanismes que garanteixen la confidencialitat de totes les informacions i ofereix un espai de comunicació segur per a mantenir contacte amb la Universitat i permetre la interacció entre aquesta i els denunciants de manera anònima.

Gràcies a aquest canal es possibilita que qualsevol persona o servidor públic puga facilitar informació sobre casos constitutius de frau, corrupció o de conductes fraudulentes o il·legals contràries als interessos generals, dels quals tinga coneixement, sense patir represàlies.

És per tant un mitjà de lluita contra el frau que preserva la identitat de la persona que realitza la comunicació i que, a més, incorpora eines per a garantir també els drets de les persones que siguen denunciades.

Convé assenyalar que per a evitar que es faça un mal ús de la bústia, se analitza la versemblança dels fets denunciats aplicant criteris estrictes per a donar curs, o no, a les comunicacions realitzades. Si la persona denunciant actua amb consciència de la falta de veracitat de les dades aportades, o amb l'única finalitat de denigrar a la persona o a la institució denunciades, se li podran exigir les responsabilitats que corresponguen. .

Quins fets es poden denunciar?

Es poden comunicar els fets de corrupció que afecten els interessos generals o a la gestió dels fons públics dels quals tinga coneixement. Pot comunicar a través del Canal de Denúncies els actes dels quals tinga coneixement relacionats amb:

  • Possibles casos d'ús o destí irregular de fons públics i de conductes oposades a la integritat o contràries als principis d'objectivitat, eficàcia i submissió plena a la llei i al dret.
  • Conductes del personal al servei de les Universitat Politècnica de València que comporten l'ús o abús en benefici privat d'informacions que tinguen per raó de les seues funcions o que tinguen o puguen tenir com a resultat l'ús o el destí irregular de fons públics o de qualsevol altre aprofitament contrari a l'ordenament jurídic.
  • Els actes o les omissions que pogueren ser constitutius d'infracció administrativa, disciplinària o penal i, en funció dels resultats de la investigació, instar la incoació dels procediments que corresponga per a depurar les responsabilitats que pogueren correspondre.

A tall d'exemple, és possible informar de les següents conductes:

  • Ús o destí il·legal de fons públics.
  • Desviament de subvencions a fins aliens a aquells per als quals s'han atorgat.
  • Irregularitats en la contractació pública.
  • Arbitrarietats que determinen un accés desigual a beques, subvencions i serveis públics.
  • Aprofitament particular i arbitrari de béns i instal·lacions públiques.
  • Conflictes d'interès, incompliments del deure d'abstenció i de la normativa d'incompatibilitats.
  • Acceptació de regals o de tractes de favor per part de servidors públics.
  • Ús en benefici privat d'informacions obtingudes en l'exercici de funcions públiques.
  • Lucre patrimonial injustificat d'autoritats i funcionaris, derivat de l'exercici de les seues responsabilitats públiques.
  • Falta de transparència i qualsevol forma d'obstaculització en l'accés a la informació pública.

Si els fets ja han sigut denunciats davant les forces de seguretat, els tribunals o el Ministeri Fiscal, no pot presentar una nova denúncia.

En el cas que l'autoritat judicial o el Ministeri Fiscal inicien un procediment per a determinar la rellevància penal d'uns fets que ja estan sent investigats per la Universitat Politècnica de València, es procedirà a interrompre les seues actuacions i aportar immediatament tota la informació de la qual disposa, a més de proporcionar el suport necessari a l'autoritat competent.

Elements que ha d'incloure la denúncia

  • Identificació de la persona denunciant.
  • Descripció dels fets de la forma més concreta i detallada possible i la data aproximada en la qual els fets es van produir.
  • Identificació, sempre que siga possible, de les persones que hagueren participat en els fets.
  • Indicació dels processos, convocatòries o expedients afectats per la presumpta irregularitat.
  • En el seu cas, l'òrgan o entitat responsable de la gestió dels procediments en els quals s'hagen produït les conductes o fets denunciats i els òrgans i entitats als quals, addicionalment i en el seu cas, s'haguera remès la informació.
  • Qualsevol documentació, evidència, informació o element de prova que facilite la verificació dels fets denunciats i la realització de les actuacions que corresponguen en relació amb aquests.

Funcionament del canal de denúncies

Perquè les comunicacions dirigides al Canal de Denúncies puguen ser tingudes en consideració i, en conseqüència, admeses, han de complir els següents requisits:

Descriure de la manera més detallada possible les circumstàncies que faciliten la identificació de l'activitat fraudulenta.

Proporcionar tota la documentació disponible sobre la situació que es comunica, o indicis objectius per a poder obtenir proves per part del òrgan responsable de la gestió del canal de denúncies.

Tenir la certesa raonable que la informació que es trasllada té una especial transcendència per a aconseguir la integritat i bon govern del sector públic, o bé ajuda a evitar el frau en l'ús de diners públics.

En qualsevol cas, no es donarà curs a la informació rebuda quan la mateixa estiguera manifestament infundada o quan l'escassetat de la informació remesa, la descripció excessivament genèrica i inconcreta dels fets o la falta d'elements de prova subministrats no permeten realitzar una verificació raonable de la informació rebuda i una determinació mínima del tractament que haja de donar-se als fets comunicats.

Una vegada s'accedeix a l'aplicació del Canal de Denúncies, es deu emplenar el formulari corresponent amb la següent informació:

1. Identificació de la persona que remet la informació:

  • NIF, NIE o PASSAPORT
  • COGNOMS I NOM
  • CORREU ELECTRÒNIC
  • TELÈFON

Les dades de la persona denunciant seran directament encriptats i no seran visibles per a cap persona. Es guardarà total confidencialitat respecte de la seua identitat, que no serà revelada a altres persones excepte en els supòsits expressament previstos en la normativa reguladora del Canal de Denúncies.

2. Identificació de les persones, òrgan de govern, departament, centre, institut, servei o una altra entitat de la Universitat Politècnica de València que haja participat o comès el frau o irregularitat que es denuncia.

3. Descripció dels fets.

Els fets han de descriure's de la forma més concreta i detallada possible, indicant la data aproximada en la qual es van produir, havent d'aportar-se qualsevol documentació o element de prova que facilite la seua verificació. Així mateix, haurà d'indicar-se si ha remès aquesta informació a un altre òrgan o entitat.

4. Documentació adjunta.

Tot aquella documentació relativa a l'assumpte que es comunica, independentment de la seua naturalesa: text, àudio, vídeo…

Una vegada presentada una denúncia per mitjà del canal, els denunciants obtenen de l'aplicació un justificant de recepció en el qual se'ls confirma que la denúncia ha sigut realitzada amb èxit. Aquest justificant de recepció incorpora un codi alfanumèric d'accés a un canal de comunicació confidencial.

El codi assignat quan s'accedeix al canal és l'única forma d'accés i és responsabilitat del denunciant conservar-lo. Aquest canal segur de comunicació electrònica garanteix la confidencialitat de les comunicacions i ofereix la possibilitat de preservar l'anonimat. Permet a més mantenir la col·laboració amb la Universitat en la comprovació dels fets.

La pèrdua del codi d'accés suposa, per part del denunciant, la impossibilitat d'accedir al seguiment de la denúncia.

És important que es mantinga el diàleg entre els denunciants i la Universitat per mitjà d'aquest canal per a facilitar les tasques d'investigació i comprovació dels fets.

La falta de resposta als requeriments d'informació formulats a través del Canal de Denúncies pot suposar l'arxivament de les actuacions.

Procediment de gestió de les denúncies

Rebuda la denúncia a través del canal de denúncies, s'enviarà confirmació de la seua recepció a la persona denunciant en el termini màxim de 7 dies a partir de la seua recepció.

El seguiment i tota la comunicació amb l'investigador o investigadora assignats a cada cas, es durà a terme exclusivament dins de l'aplicació.

Inicialment, s'analitzarà la informació rebuda a l'efecte de determinar l'admissió de la denúncia i el tractament que haja de donar-se a aquesta, realitzant les verificacions i actuacions que es consideren necessàries.

A tals efectes, es podrà sol·licitar la documentació o informació addicional que estime oportú, tant a la persona que haja denunciat els fets com a les àrees o serveis que pogueren disposar d'ella o que pogueren resultar afectats.

No es donarà curs a les denúncies rebudes en els següents suposats:

  • Quan els fets denunciats no corresponguen a l'àmbit d'actuació de la Universitat Politècnica de València.
  • Quan ja s'hagueren arxivat altres actuacions anteriors sobre els mateixos fets o similars, sense que s'aporte cap altre element rellevant addicional.
  • Quan l'escassetat de la informació remesa, la descripció excessivament genèrica o inconcreta dels fets o la falta d'elements de prova subministrats no permeten realitzar una verificació adequada de la informació rebuda.
  • Quan la informació rebuda fora manifestament infundada o les conductes o fets denunciats es fonamenten únicament en opinions.
  • Quan realitzat l'anàlisi oportuna a l'efecte d'admissió de la denúncia i inici de les corresponents actuacions d'investigació es concloga, de forma motivada, que els fets denunciats no són constitutius de frau ni irregularitat.

En el cas que la denúncia no s'admetera a tràmit, per qualsevol de les causes indicades anteriorment, la inadmissió haurà de ser motivada i implicarà la devolució i arxivament de la denúncia, informant d'aquesta circumstància a la persona denunciant que podrà sol·licitar la seua revisió davant el rector o rectora de la Universitat Politècnica de València.

La instrucció s'iniciarà sol·licitant informació als òrgans, unitats o persones implicades en els fets denunciats, recopilant tota la informació que es requerisca per a poder efectuar una primera valoració del cas, així com de possibles antecedents o indicadors que puguen resultar d'interès, amb els límits que poguera tenir, si escau, determinada informació confidencial.

Durant la instrucció del procediment, es podrà requerir assessorament sobre qualsevol aspecte que guarde relació amb el cas objecte d'investigació. A aquest efecte, es podrà recórrer a serveis especialitzats, interns o externs, garantint la confidencialitat de les dades de la persona denunciant.

En el procés de recopilació d'informació, que haurà de desenvolupar-se amb la màxima rapidesa, confidencialitat, sigil i participació de totes les persones implicades, podrà ser necessari entrevistar el personal afectat, testimonis o un altre personal d'interès, si n'hi haguera. En tot cas, la indagació sobre la denúncia ha de ser desenvolupada amb el màxim respecte als drets de cadascuna de les parts afectades.

En finalitzar la investigació i verificació de fets, l'òrgan instructor emetrà, en el termini de 6 mesos, un informe de valoració on es detallaran les actuacions practicades i les conclusions i propostes que es deriven d'aquesta. Aquest informe s'elevarà al rector o la rectora. Així mateix, es remetrà comunicació a la persona denunciant, del resultat del procediment.

Aquest termini podrà ser objecte d'ampliació en els termes previstos en l'article 32 de la llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

Si del contingut de la denúncia o de l'actuat en el procediment es desprenguera que la persona que va remetre la informació poguera haver actuat de mala fe o s'apreciara intencionalitat en la comunicació de fets falsos, es promouran, si escau, les actuacions que procedisquen per a l'exigència de possibles responsabilitats, d'acord amb les disposicions aplicables.

Confidencialitat de les comunicacions

S'adoptaran les mesures adequades per a preservar la identitat i garantir la confidencialitat de les dades corresponents a totes les persones afectades per la informació subministrada en les comunicacions del Canal de Denúncies.

La identitat de la persona que informa serà confidencial en totes les etapes del procés d'investigació i resolució de la denúncia, per la qual cosa no es divulgarà a tercers ni, per tant, a la persona denunciada.

Sense perjudici de l'anterior i en el marc de la normativa vigent, les dades de la persona que informa i de la resta d'intervinents podran ser objecte de comunicació als jutjats o tribunals, al Ministeri Fiscal, a les forces i cossos de seguretat de l'estat i a la resta d'autoritats competents quan resulte necessari per a la tramitació dels procediments judicials que, si escau, procedisquen a conseqüència de les investigacions dutes a terme amb motiu de les comunicacions formulades.

Per a garantir la confidencialitat sobre la identitat de la persona denunciant de bona fe, les seues dades personals seran encriptats pel sistema. Només en cas d'estricta necessitat i mediant el consentiment de la persona denunciant podran, de manera motivada, facilitar-se les seues dades a altres persones. Les dades de caràcter personal que es faciliten podran ser utilitzats als únics efectes de solucionar la situació de necessitat descrita en la sol·licitud i seran degudament destruïts amb el cessament de tal situació. Tot això sense perjudici del que es disposa en l'article 24 de la Lley Orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de Protecció de Dades Personals i garantia dels drets digitals.


Realitzar denúncia



EMAS upv