- -
UPV
 
Derecho de acceso a información pública

La Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern (LTAIBG) és la norma en matèria d'accés a la informació pública, que té caràcter bàsic i és, per tant, aplicable a totes les administracions públiques.

Arran de l'entrada en vigor de la Llei de Transparència en l’àmbit estatal, la Comunitat Valenciana, en l'àmbit de les seues competències, n’ha desplegat la regulació amb l'aprovació de la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de Transparència, Bon Govern i Participació Ciutadana de la Comunitat Valenciana (LTCV).

Índice


Què s'entén per informació pública?

“S'entén per informació pública els continguts o documents, qualsevol que siga el format o suport, que es troben en poder d'algun dels subjectes inclosos en l'àmbit d'aplicació d'aquest títol i que s’han elaborat o adquirit en l'exercici de les seues funcions” (art. 13 LTAIBG).

Aquest dret es pot veure limitat en determinats casos per la mateixa naturalesa de la informació o per la seua entrada en conflicte amb altres interessos protegits.

Qui pot accedir a la informació pública?

En ambdós textos s'arreplega que totes les persones tenen dret a accedir a la informació pública.

L'article 12 de la LTAIBG estableix que “totes les persones tenen dret a accedir a la informació pública,… “.

En idèntic sentit, l'article 11 de la LTCV disposa que “qualsevol ciutadà o ciutadana, a títol individual o en representació de qualsevol organització legalment constituïda, té dret d'accés a la informació pública, mitjançant sol·licitud prèvia i sense més limitacions que les previstes en la llei”.

Com presentar una sol·licitud d'accés a informació pública?

El procediment per a l'exercici del dret d'accés a la informació pública s'inicia amb la presentació de la corresponent sol·licitud, que s’ha d’adreçar al titular de l'òrgan administratiu o entitat que posseeix la informació.

Aquesta sol·licitud es realitza a través de les eines establides per a això i preferentment per via electrònica.

Aquesta sol·licitud es pot presentar de forma:

Presencial

A les oficines d'atenció al ciutadà - Registre General de l'òrgan administratiu o entitat que posseeix la informació

Referent a això, s’ha de tenir present que la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques (LPAC), preveu en l’article 16.4.a) que els documents que els interessats adrecen als òrgans de les administracions públiques es poden presentar al registre electrònic de l'Administració o organisme a què es dirigeixen, així com als restants registres electrònics d'acord amb el que estableix la Llei de Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques (LPAC).

Telemática

  • A través de l'eina poli[Sol·licita].
  • A través de la seu electrònica de la Universitat Politècnica de València, utilitzant el tràmit “Sol·licitud Genèrica”
  • A través del Registre Electrònic Comú (https://rec.redsara.es/)

Així mateix, d’acord amb l'article 68.4 de la LPAC, si un dels obligats a relacionar-se electrònicament amb les administracions públiques presenta la sol·licitud presencialment, aquestes requeriran l'interessat perquè l'esmene a través de la seua presentació electrònica.

La sol·licitud s’ha d’adreçar al titular de l'òrgan administratiu o entitat que posseeix la informació, i ha d'incloure el contingut mínim següent:

a) La identitat del sol·licitant.
b) La informació que se sol·licita.
c) Una adreça de contacte, preferentment electrònica, a l'efecte de comunicacions.
d) Si és el cas, la modalitat que es prefereix per a accedir a la informació sol·licitada.

La persona sol·licitant no està obligada a motivar-ne la sol·licitud d'accés a la informació. Tanmateix, pot exposar els motius pels quals sol·licita la informació, que poden ser tinguts en compte quan es dicte la resolució. No obstant això, l'absència de motivació no és per si sola causa de rebuig de la sol·licitud.

Procés de revisió/tramitació d'una sol·licitud d'accés a informació pública

Quan la sol·licitud estiga formulada de manera imprecisa o confusa o no identifique de forma suficient la informació, es requerirà el sol·licitant perquè, en el termini de deu dies hàbils, la concrete i indiquem que, en cas de no fer-ho, es tindrà per desistit, així com la suspensió, mentrestant, del termini per a dictar resolució.

Si la sol·licitud es refereix a informació que no es troba en poder del subjecte a què s’adreça, aquest la trametrà al competent, si el coneix, i informarà sobre aquesta circumstància al sol·licitant.

Quan la informació objecte de la sol·licitud, fins i tot trobant-se en poder del subjecte a què s’adreça, l’ha elaborada o generada en la seua integritat o part principal altri, es trametrà la sol·licitud a aquest perquè decidisca sobre l'accés.

Una vegada identificat l'òrgan competent, correspon a aquest analitzar la informació sol·licitada i decidir-ne sobre l’accés.

Si la informació sol·licitada pot afectar drets o interessos de tercers, degudament identificats, se'ls concedirà un termini de quinze dies perquè puguen realitzar les al·legacions que estimen oportunes. El sol·licitant ha de ser informat sobre aquesta circumstància, així com sobre la suspensió del termini per a dictar resolució fins que s'hagen rebut les al·legacions o haja transcorregut el termini per a la presentació.

L'òrgan competent ha de proporcionar la informació sol·licitada, excepte la que puga entrar en conflicte evident amb altres drets protegits, amb els límits al dret d'accés establits en la LTAIBG o amb aquella que la denegació total o parcial estiga expressament imposada en una llei.

Òrgan competent per a resoldre

L'article 18 de la Llei 2/2015, de 2 d'abril, de Transparència, Bon Govern i Participació Ciutadana de la Comunitat Valenciana, estableix que els òrgans competents per a la resolució del procediment de sol·licitud d'accés a la informació pública són:

“1. En l'àmbit de l'Administració de la Generalitat, seran competents per a la resolució del procediment els titulars dels centres directius responsables funcionals de la informació sol·licitada.

2. En les organitzacions compreses en l'article 2.1.b d'aquesta llei, seran competents els òrgans que determinen els seus estatuts o les normes de funcionament; a falta d'això, serà competent l'òrgan màxim amb funcions executives.

3. La resta d'institucions i organitzacions previstes en l'article 2.1 hauran d'establir en les seues normes de funcionament aquesta competència; a falta d'això, recaurà sobre els seus màxims òrgans de govern.”

Les universitats públiques valencianes es troben en l’apartat 2.1.e), per la qual cosa en aquests casos la competència per a resoldre recau en els seus màxims òrgans de govern en poder dels quals es troba la informació sol·licitada perquè haja sigut elaborada o adquirida en exercici de les competències que tinga formalment atribuïdes, o aquell que té específicament assignada la competència per a conèixer de les sol·licituds d’accés a la informació, sense perjudici de la responsabilitat de l’òrgan que la posseeix, pel contingut d’aquesta.

Procés de resolució

La resolució en què es concedeix o denega l'accés s’ha de notificar al sol·licitant i als tercers afectats que així ho han sol·licitat en el termini màxim d'un mes des de la recepció de la sol·licitud per l'òrgan competent per a resoldre.

Aquest termini es pot ampliar per un altre mes en el cas que el volum o la complexitat de la informació que se sol·licita així ho facen necessari i després de la notificació prèvia al sol·licitant.

Són motivades les resolucions que:

  • deneguen l'accés;
  • concedeixen l'accés parcial;
  • concedeixen l'accés a través d'una modalitat diferent a la sol·licitada;
  • permeten l'accés quan hi ha hagut oposició d'un tercer.

En aquest supòsit últim s'indicarà expressament a l'interessat que l'accés a la informació sol·licitada només té lloc quan ha transcorregut el termini per a interposar recurs contenciós administratiu:

  • sense que aquest s'haja formalitzat, o
  • haja sigut resolt confirmant el dret a rebre la informació.

Quan la mera indicació de l'existència o no de la informació supose la vulneració d'algun dels límits a l'accés s'indicarà aquesta circumstància en desestimar-se la sol·licitud.

Transcorregut el termini màxim per a resoldre sense que s'haja dictat i notificat resolució, la sol·licitud s'entén estimada. L'òrgan competent queda obligat a proporcionar la informació sol·licitada, excepte la que puga entrar en conflicte evident amb altres drets protegits, o la que la denegació total o parcial estiga expressament imposada en una llei. En aquests casos, la informació es dissocia i es dona compte motivadament d'aquesta circumstància”.

Posada a disposició de la informació sol·licitada

L'accés a la informació es realitza preferentment per via electrònica, excepte quan no és possible o el sol·licitant ha indicat expressament un altre mitjà.

Tanmateix, quan no es puga donar l'accés en el moment de la notificació de la resolució s’ha d'atorgar, en qualsevol cas, en un termini no superior a deu dies.

Si la informació ja s’ha publicat, la resolució es pot limitar a indicar al sol·licitant com hi pot accedir.

Així mateix, si hi ha hagut oposició de tercer, l'accés només té lloc quan, havent-se concedit aquest accés, ha transcorregut el termini per a interposar recurs contenciós administratiu sense que s'haja formalitzat o s’haja resolt confirmant el dret a rebre la informació.

L'accés a la informació és gratuït. Tanmateix, l'expedició de còpies o la transposició de la informació a un format diferent a l'original pot donar lloc a l'exigència d'exaccions a la normativa local aplicable.

Causes d'inadmissió

S'inadmeten a tràmit, mitjançant resolució motivada, les sol·licituds:

a) Que es refereixen a informació que està en curs d'elaboració o de publicació general.

Si la informació està en fase d'elaboració o publicació, s'informa el sol·licitant del centre directiu responsable i el termini previst perquè es difonga o es trobe disponible.

b) Referides a informació que té caràcter auxiliar o de suport, com ara la continguda en notes, esborranys, opinions, resums, comunicacions i informes interns o entre òrgans o entitats administratives.

c) Relatives a informació per a la divulgació de la qual calga una acció prèvia de reelaboració.

Per reelaboració no s'entén un tractament informàtic habitual o corrent.

d) Adreçades a un òrgan en què al seu poder no consta la informació quan es desconeix el competent.

e) Que són manifestament repetitives o tenen un caràcter abusiu no justificat amb la finalitat de transparència d'aquesta llei.

Límits al dret d'accés

En el preàmbul de la LTAIBG s'indica que el dret d'accés a la informació pública «...es veu limitat en els casos que així siga necessari per la mateixa naturalesa de la informació –derivat del que disposa la Constitució espanyola– o per la seua entrada en conflicte amb altres interessos protegits ...», per a afegir posteriorment que, «...atès que l'accés a la informació pot afectar de forma directa la protecció de les dades personals, la llei aclareix la relació entre tots dos drets i estableix els mecanismes d'equilibri necessaris».

En conseqüència, l'accés a la informació requereix analitzar, d'una banda, els límits a què es troba subjecte el dret d'accés a la informació pública i, de l’altra, les relacions entre aquest dret i el dret a la protecció de dades de caràcter personal, ja que s’ha de realitzar una ponderació de tots dos drets.

El dret d'accés pot ser limitat quan accedir a la informació suposa un perjudici per a:

  • La seguretat nacional.
  • La defensa.
  • Les relacions exteriors.
  • La seguretat pública.
  • La prevenció, investigació i sanció dels il·lícits penals, administratius o disciplinaris.
  • La igualtat de les parts en els processos judicials i la tutela judicial efectiva.
  • Les funcions administratives de vigilància, inspecció i control.
  • Els interessos econòmics i comercials.
  • La política econòmica i monetària.
  • El secret professional i la propietat intel·lectual i industrial.
  • La garantia de la confidencialitat o el secret requerit en processos de presa de decisió.
  • La protecció del medi ambient.

L'aplicació dels límits és justificada i proporcionada al seu objecte i finalitat de protecció i atén les circumstàncies del cas concret, especialment a la concurrència d'un interès públic o privat superior que justifique l'accés.

Tanmateix, en els casos que l'aplicació d'algun dels límits previstos no afecte la totalitat de la informació, es concedirà l'accés parcial després de l’omissió prèvia de la informació afectada pel límit, tret que d'això resulte una informació distorsionada o que no tinga sentit. En aquest cas, s’ha d'indicar al sol·licitant que s’ha omès part de la informació.

Finalment, convé recordar que quan la mera indicació de l'existència o no de la informació supose la vulneració d'algun dels límits a l'accés, s'indicarà aquesta circumstància en desestimar-se la sol·licitud.

Protecció de dades de caràcter personal

Hi ha diferents graus o nivells de protecció de les dades de caràcter personal en el marc de la transparència de l'activitat pública, en funció del règim aplicable a aquestes en la normativa reguladora de protecció de dades personals, que distingeix així entre:

a) Dades de caràcter personal especialment protegides, l'accés únicament es pot autoritzar en cas que es tinga el consentiment exprés i per escrit de l'afectat, tret que aquest afectat haja fet públiques manifestament les dades amb anterioritat al fet que se sol·licita l'accés.

b) Altres dades de caràcter personal (sense una protecció especial). Si la informació inclou dades especialment protegides a què es refereix l'apartat 3 de l'article 7 de la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, o dades relatives a la comissió d'infraccions penals o administratives que no comporten l'amonestació pública a l'infractor, l'accés només es pot autoritzar en cas que es compte amb el consentiment exprés de l'afectat o si aquell està emparat per una norma amb rang de llei.

c) Dades merament identificatives relacionades amb l'organització, funcionament o activitat pública de l'òrgan. Amb caràcter general, i llevat que en el cas concret prevalga la protecció de dades personals o altres drets constitucionalment protegits sobre l'interès públic en la divulgació que ho impedisca, es concedeix l'accés a informació que conté dades merament identificatives relacionades amb l'organització, funcionament o activitat pública de l'òrgan.

En els casos que la informació sol·licitada no continga dades especialment protegides, l'òrgan a què s’adreça la sol·licitud concedeix l'accés després de la ponderació prèvia prou raonada de l'interès públic en la divulgació de la informació i els drets dels afectats, les dades dels quals apareixen en la informació sol·licitada, en particular el seu dret fonamental a la protecció de dades de caràcter personal.

Finalment, la persona sol·licitant ha de tenir en compte que “la normativa de protecció de dades personals és aplicable al tractament posterior de les obtingudes a través de l'exercici del dret d'accés".

És a dir, qualsevol tractament de la informació pública obtinguda a través de l'exercici del dret d'accés quan la dita informació continga o afecte dades de caràcter personal està subjecta a la normativa reguladora de la protecció de dades de caràcter personal.

Regulacions especials del dret d'accés a la informació pública

En els casos què se sol·licite informació sobre procediments administratius en curs:

“La normativa reguladora del corresponent procediment administratiu és l'aplicable a l'accés per part dels que tinguen la condició d'interessats en un procediment administratiu en curs als documents que s'integren en aquest”.

Així mateix, en els casos que hi haja una norma que preveja una regulació pròpia de l'accés a la informació, es tindrà en compte el que recull l'aparcat 2 de la disposició addicional primera de la LTAIBG:

“Es regeixen per la seua normativa específica, i per aquesta llei amb caràcter supletori, les matèries que tinguen previst un règim jurídic específic d'accés a la informació.”

Reclamacions

Contra qualsevol resolució expressa o presumpta en matèria d'accés es pot interposar una reclamació davant del Consell de Transparència, Accés a la Informació Pública i Bon Govern, amb caràcter potestatiu i prèviament a la impugnació en via contenciosa administrativa.

Aquesta reclamació té caràcter substitutiu dels recursos administratius d'acord amb el que preveu l'article 112.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

La reclamació s'interposarà en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà de la notificació de l'acte impugnat o des de l'endemà a aquell en què es produïsquen els efectes del silenci administratiu.

Quan la denegació de l'accés a la informació es fonamente en la protecció de drets o interessos de tercers s'atorgarà, prèviament a la resolució de la reclamació, tràmit d'audiència a les persones que puguen resultar afectades perquè al·leguen el que convinga al seu dret.

El termini màxim per a resoldre i notificar la resolució és de tres mesos, transcorregut el qual, la reclamació s'entén desestimada.

Normativa


EMAS upv