Avanç en el coneixement i l'aplicació de tècniques acústiques

Jesús Alba, membre del Consell Rector de la Societat Espanyola d'Acústica

“Un món sense soroll, un món millor” és el lema que ha triat la Societat Espanyola d'Acústica per a commemorar el Dia Internacional de Conscienciació sobre el Soroll. Aquesta efemèride, que se celebra l'últim dimecres del mes d'abril des de 1996, promou la cura de l'ambient acústic, la conservació de l'audició i alertar sobre els danys que generen els sorolls.

El soroll, un problema de salut

“Des de la Societat Espanyola d'Acústica s'organitzen congressos, conferències i esdeveniments relacionats amb l'acústica. També, es col·labora en la redacció de normes acústiques en l’àmbit nacional i internacional; en revistes i llibres especialitzats i participa en campanyes de conscienciació sobre el soroll i la salut auditiva”, ha assenyalat el director del campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València (UPV), Jesús Alba, membre del Consell Rector de la SEA.

El soroll és considerat com un agent contaminant invisible al qual és imprescindible parar atenció. De fet, l'Organització Mundial de la Salut ha classificat el soroll ambiental com el segon agent contaminant més important. Així mateix, hi ha nombrosos estudis científics i mèdics que avalen els efectes negatius del soroll en l'ésser humà, tant fisiològics com psicosomàtics.

Per aquesta raó, la data ens convida a reflexionar sobre l'alerta social que el soroll està provocant i que, actualment, és un problema que ha de combatre's mitjançant l'educació i la sensibilització dels diferents estaments socials.

Investigació acústica

La Societat Espanyola d'Acústica és un dels organismes més importants en l'àmbit de la investigació i divulgació acústica. Sense ànim de lucre va ser creada l'any 1969 amb l'objectiu de fomentar el progrés de l'acústica en els seus diferents camps, aspectes i aplicacions. “Aquesta societat es dedica a promoure l'estudi, la informació, la difusió i l'assessorament en l'àmbit de l'acústica. Qualsevol persona interessada pot associar-s’hi. Actualment, professionals, investigadors, estudiants i entusiastes del camp acústic estan representats en el Consell Rector del qual forme part des de l'any 2009”, ha apuntat Jesús Alba.

Per al director del campus de Gandia, “pertànyer a aquesta societat és un honor. Representa que el treball en docència, investigació i innovació que es realitza en acústica al nostre campus és molt rellevant. D'alguna manera, és un segell de qualitat internacional per al Màster Universitari en Enginyeria Acústica que impartim, situant-lo com un dels millors del país. I indica la importància de la investigació i innovació acústica que es realitza al campus”.

A més, “gràcies a formar part del Consell Rector, la UPV té veu, vot i capacitat de decisió en diferents temes relacionats amb l'acústica i que tenen repercussió nacional i internacional”, ha indicat el director del campus de Gandia i membre del Consell Rector de la Societat Espanyola d'Acústica.

(10/04/2024)