"El viaje de Tsirú". Presentació del documental

Una nova opció de turisme centrat en la cultura i tradició indígena Bribri

A la regió costa-riquenya de Talamanca, les dones indígenes bribris defenen les pràctiques agroforestals sostenibles. Una tradició mil·lenària en una de les poques societats matrilineals. La història que hi ha darrere del cultiu del cacau, de la cultura i les dones bribris ha sigut arreplegada en el documental “El viaje de Tsirú”, un dels resultats del projecte d'investigació “Millora del producte turístic de la comunitat indígena bribri (Talamanca, Costa Rica) mitjançant la valoració del seu Patrimoni Cultural Immaterial”.

Hi ha participat personal investigador del campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València (UPV) -les professores Nadia Alonso, Eva Mestre, Maryland Morant, Cristina Navarro i l'egressada Ana Gausach- i de l'Institut Tecnològic de Costa Rica (ITCR), en col·laboració amb la comunitat indígena bribri, l'Associació de Guies Turístics Indígenes Bribris de Talamanca (AGITUBRIT) i la Federació Dones Bribris Defenent.

Les potencialitats turístiques dels simbolismes del cacau del poble Bribri

El projecte “Millora del producte turístic de la comunitat indígena bribri (Talamanca, Costa Rica) mitjançant la valoración del seu Patrimoni Cultural Immaterial”, està emmarcat en la convocatòria de 2019 del programa ADSIDEO-Cooperació dirigida a Personal Docent i Investigador (PDI).

El treball se centra en el poble indígena bribri de Talamanca, l'estructura social del qual es caracteritza per ser matrilineal i explora els simbolismes del cacau, la seua importància en la producció agrícola i el seu potencial des del punt de vista del turisme indígena.

Presentació del documental “El viaje de Tsirú” al campus de Gandia

El documental “El viaje de Tsirú” serà presentat al campus de Gandia per la investigadora principal del projecte “Millora del producte turístic de la comunitat indígena bribri (Talamanca, Costa Rica) mitjançant la valoració del seu Patrimoni Cultural Immaterial”, la professora Maryland Morant, i la directora del Centre de Cooperació al Desenvolupament de la UPV, Llanos Gómez.

Després de la projecció del documental tindrà lloc una taula redona en la qual intervindran la resta de les investigadores que hi han participat. La sessió conclourà amb la visita a la mostra fotogràfica que romandrà oberta al públic en el Hall d'exposicions del campus universitari fins al 26 d'abril.

Recorda, “El viaje de Tsirú”, presentació i projecció del documental, divendres, 19 d'abril, a les 12.00, a la Sala de Conferències, edifici G, del campus de Gandia.

(30/03/2024)