En 'La societat de la neu'

Dues titulades han participat en la creació dels efectes visuals de la pel·lícula de Bayona

“De debò?”. És el que solen escoltar Tania i Inma quan comenten la raó per la qual els seus noms apareixen en els títols de crèdit de La societat de la neu, la pel·lícula de J.A. Bayona. No en va, va camí de convertir-se en la cinta espanyola més taquillera de l'any, ha aconseguit 12 premis Goya.

Tania Navarro i Inma Carrillo van finalitzar a l'una en 2020 el Grau en Comunicació Audiovisual que imparteix el Campus de Gandia de la UPV. La productora El Ranchito va recórrer al seu talent i creativitat per a tirar avant un projecte tan ambiciós. Inma és compositora digital i es va encarregar de substituir els fons del rodatge i crear la sensació que les escenes succeeixen als Andes (l'enregistrament va tenir lloc a Sierra Nevada). També va esborrar elements dels plans com trepitjades, ferros o brutícia en la neu. Fins i tot, va fer aprimar a algun dels actors per a accentuar la pèrdua de pes. Per part seua, Tania va contribuir principalment a crear els efectes visuals (VFX) de la seqüència de l'accident de l'avió (sí, la que et deixa sense respiració quan la veus).

Emoció i exigència

“Em vaig encarregar de generar les simulacions 3D de la boira, els cables que es trencaven, l'espuma de l'interior del buc i algunes plaques metàl·liques que es desprenen de l'avió, a més d'alguns núvols i la distorsió de l'aire generada per la calor dels motors”, detalla Tania Navarro, per a qui haver participat en la pel·lícula de Bayona ha sigut “molt emocionant i exigent”. En l'actualitat, i malgrat el seu envejable currículum (va participar també en la sèrie See, d'Apple TV, i Ombra i os, de Netflix), Tania espera noves oportunitats professionals perquè la vaga de guionistes de Hollywood de l'any passat la va deixar sense treball. Això sí, està segura que la situació millorarà i que tant a ella com a molts companys i companyes del sector els esperen “grans projectes”.

En el cas d'Inma Carrillo, ràpidament es va guanyar la confiança dels i de les seues caps, ja que portava només un any en El Ranchito quan li van donar l'oportunitat d'enrolar-se en el seu primer projecte en format de pantalla gran, signat a més per Bayona. “Seguisc sense ser conscient que els plans que he tingut en la meua pantalla diàriament durant l'any passat, ara els estan veient milions de persones. I alguna cosa que em va fer especial il·lusió també és que la pel·lícula fora finalista del premi Oscar als millors efectes visuals”, comenta.

Etapa formativa

Sobre el seu pas pel Campus de Gandia, les dues guarden molts records inesborrables i consideren que va ser una etapa de nous descobriments i de continu aprenentatge. “Comunicació Audiovisual em va ajudar a conèixer moltes branques del sector audiovisual i a obrir la meua ment d'una forma més creativa. Aquest grau et permet conèixer les bases de la indústria del cinema, la televisió i la publicitat”, explica Tania, qui reconeix que “si no tinguera aquestes bases que vaig aprendre, tal vegada no estaria on estic ara”. Inma, al seu torn, recomana estudiar aquest grau en Gandia “perquè et dona els mitjans que necessites per a posar en pràctica les coses que aprens”.

(01/03/2024)