Nova Normativa d'Ordenaciķ Acadčmica

Per a adaptar-se a la LOSU i impulsar l'excel·lència investigadora

El Consell de Govern de la Universitat Politècnica de València (UPV) aprovà en l’última sessió, celebrada el dia 1 de febrer, la nova Normativa d'Ordenació Acadèmica (NOA), d'aplicació a partir del curs 24/25.

L'aprovació d'aquesta normativa respon a la necessitat d'adaptar l'organització docent de la UPV a la Llei Orgànica del Sistema Universitari (LOSU), concretament pel que fa a les capacitats docents del personal docent i investigador (PDI). Aquesta aplicació resultava “ineludible”, tal com destaca Juan Carlos Cano, vicerector de Professorat i Ordenació Acadèmica de la UPV.

La nova NOA comptarà amb un pressupost de 4,1 milions d'euros per a la implantació, procedents íntegrament dels recursos propis de la UPV, la qual cosa permetrà una renovació ordenada de la plantilla del PDI en tots els departaments. De fet, tal com assenyala Cano, està prevista la contractació de 100 ajudants doctors que s'incorporaran el pròxim curs i que, juntament amb les mesures establides per la NOA, permetrà el reconeixement de fins a 67.000 hores per a tasques d'investigació.

El gerent de la UPV, Jesús Marí, destaca que aquesta inversió permetrà absorbir l'impacte que suposa l'aplicació de la LOSU, en aspectes com són el reforç docent, la consolidació de professors associats en ajudants doctors, el Programa +Cantera o la reposició de professionals, fruit de l'accés a la jubilació.

Dedicació horària docent

De manera més concreta, la nova reglamentació introdueix els canvis que exigeix la LOSU, en vigor des del mes d'abril de 2023, pel que fa a la dedicació horària de l'activitat docent del professorat. D'aquesta manera, dues de les novetats de major importància afectaran el professorat permanent, que veurà limitada a 240 hores l'any la seua capacitat docent, i al professor associat, que passarà a un màxim de 120 hores/any.

La nova NOA també inclourà diverses mesures enfocades a reconèixer la labor investigadora del PDI amb una activitat intensa, però que encara no haja aconseguit la consolidació de tres trams d'activitat investigadora o de transferència. De la mateixa manera, es garanteix i reconeix l'activitat investigadora del PDI en conjunt; és a dir, sense discriminar entre les diferents categories (catedràtics d'universitat, titulars d'universitat i personal permanent laboral).

En definitiva, la NOA 2024 “adopta mesures decidides d'eficiència i de racionalització de l'organització docent, que permetran mantenir actualitzades les assignatures a les demandes dels estudiants i la societat”, defensa Cano.

(01/02/2024)