Xarxa d'Universitats Públiques Valencianes per la Igualtat i les Diversitats

Les universitats es reuneixen per a avançar en matèria d'igualtat, diversitat i discapacitat

La Xarxa d'Universitats Públiques Valencianes per la Igualtat i les Diversitats s'ha reunit al Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València (UPV) amb l'objectiu de valorar les accions impulsades als campus universitaris i proposar noves iniciatives que de manera coordinada puga compartir el Sistema Públic Universitari Valencià en matèria d'igualtat, diversitat i discapacitat.

“En aquests moments, tot el que correspon a la responsabilitat en polítiques d'igualtat, diversitat i discapacitat en les cinc universitats públiques valencianes recau en cinc vicerectorats dirigits per dones. Les cinc vicerectores estem molt compromeses a desenvolupar polítiques d'igualtat entre homes i dones, de suport a totes les diversitats que puguen generar-se dins del campus universitari i a atendre els problemes que sorgeixen entorn de la discapacitat”, ha declarat la vicerectora d'Art, Ciència, Tecnologia i Societat de la UPV, Salomé Cuesta.

Així mateix, “volem compartir aquelles experiències que funcionen. Des de la UPV, per exemple, hem desenvolupat dues aplicacions”. Stop Xenofòbia és una eina que facilita la informació sobre els recursos disponibles per a la garantia dels drets humans davant el racisme i la xenofòbia i Espai Diversitat UPV, la difusió dels recursos disponibles per a l'atenció del nostre alumnat LGTBI+ “i proporcionen informació d'interés general per a qualsevol persona interessada”.

Col·laboració en temes d'interés comú

La Xarxa d'Universitats Públiques Valencianes per la Igualtat i les Diversitats es va constituir el 26 d'abril de 2023 amb la finalitat de facilitar la col·laboració en temes d'interés comú i en els reptes que el desplegament de la LOSU implica per a les universitats en matèria d'igualtat, diversitat i discapacitat. Així com afavorir la interlocució conjunta amb la Generalitat Valenciana per a una actuació coordinada, eficient, sostenible i socialment responsable.

“La tasca que desenvolupa aquesta Xarxa és molt necessària”, ha afirmat Jesús Alba, director del Campus de Gandia de la UPV, encarregat de donar la benvinguda a totes les persones que han assistit a la reunió. Més d'una trentena de tècniques i tècnics han participat en aquesta sessió per a avançar en les línies estratègiques de la Xarxa: igualtat efectiva entre dones i homes; diversitat afectiva-sexual i identitats diverses; diversitat cultural i les seues manifestacions, diversitat de procedència o origen diferenciat de la majoria hegemònica i diversitat funcional i discapacitat.

Per a la vicerectora de la UPV, “una de les coses que ens distingeix és que volem potenciar les vocacions STEAM entre la joventut”. Per a això “les cinc universitats estem treballant a desenvolupar activitats que fomenten no sols l'acostament dels més joves, sinó posar el focus en la falta de vocacions entre les dones. La Universitat necessita que arriben a les carreres cientificotècniques més dones”. D'altra banda, “hi ha algunes carreres que estan molt feminitzades i volem obrir aquest àmbit de coneixement a ells del qual també han de formar part”.

A més, durant el transcurs de la jornada, s'ha presentat la pàgina web de la Xarxa d'Universitats Públiques Valencianes per la Igualtat i les Diversitats. Aquest portal, https://xupvid.webs.upv.es, recull materials i informació d'interés elaborats per les cinc universitats.

(31/01/2024)