XXIII Jornada d'Orientaciķ

César Bona, un dels 50 millors docents del món, ha participat en la sessió dirigida a professionals de l'educació

Un any més, la Universitat Politècnica de València (UPV) ha celebrat la seua tradicional Jornada d'Orientació. Aquesta reunió -seguida per videoconferència des del Campus de Gandia- serveix de punt de trobada a personal orientador, tutor, professorat i direccions de centres d'ensenyament secundari de la Comunitat Valenciana. En aquesta edició, el programa ha congregat més de 630 professionals del sector.

Noves PAU

Antoni Gil, coordinador de les proves d'accés de la Comunitat Valenciana, ha posat el focus en el retard que acumula la publicació de la normativa en el BOE. “Els exàmens seran igual que els que teníem fins ara, amb preguntes del mateix tipus, i amb la màxima optativitat, com en la pandèmia. La diferència està rau en el fet que hi ha més assignatures: en total, en seran 31 quan, en l'edició d'enguany, van anar 24”. I ha recordat que les PAU ja tenen data: seran el 4, 5 i 6 de juny i el 2, 3 i 4 de juliol. Les ponderacions per a l'accés del 2024 ja estan publicades i no canviaran. Però Gil veu possible que “es modifiquen l’anya 2025, en un intent d'harmonitzar-les a tota Espanya”.

Adaptar-se a cada medi escolar

Considerat un dels 50 millors docents del món pel Global Teacher Prize, César Bona ha reflexionat sobre els canvis que s'han produït en l'educació, tant per la pandèmia com per la introducció de tecnologies a l'aula. “A Espanya es polaritza tot –memoritzar, sí o no; assignatura de Ciutadania, sí o no; mòbils, sí o no– quan, en realitat, les coses són molt més variades i la vida està plena de matisos”.

“El més important és pensar en l'entorn, i adaptar-se a cada medi escolar”, ha afegit Bona. “No serà el mateix en un centre rural que un urbà, un institut amb un nombre alt d'estudiants o amb un nombre baix… Hi ha diferents camins per a arribar al mateix lloc. I això, en l'educació secundària, s'aplica poc. En batxillerat, tots anem per la mateixa senda que arriba irreductiblement a les PAU”.

“Espanya és un dels països que més hores lectives imparteix en secundària. Tenim moltíssims continguts, molta matèria, la qual cosa no sempre significa millors resultats. I la tenim molt compartimentada. Cada tema en la seua assignatura, en el seu pot hermèticament tancat. Al meu entendre, són massa ingredients per a una bona recepta”.

Intel·ligència artificial, amiga o enemiga?

Quant a la intel·ligència artificial, César Bona és relativament optimista: “tant de bo que ens permeta fer les tasques més ràpides i que puguem dedicar-nos al que realment importa: conéixer-nos millor i aprendre a conviure”.

A més, ha reivindicat la importància de l'escola, més enllà de la part acadèmica. “En infantil, es fan assemblees; en primària i secundària, cada vegada menys. Moltes persones pensen que les tutories són una pèrdua de temps i, en molts centres, es pren al personal orientador com un agent extern, la qual cosa és un error. Passem per la vida dels xiquets i adolescents per a fer el seu dia a dia millor. Tenen sort de tindre un orientador a prop, algú que els escolta per a comprendre. No com la majoria de nosaltres, que escoltem per a respondre”.

(01/12/2023)