25 anys d'estudis de Turisme en la UPV

Un quart de segle formant professionals per a la planificació, gestió i direcció de l'activitat turística

Durant 25 anys les aules del Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València (UPV) han format centenars de professionals per a la planificació, gestió i direcció de l'activitat turística. “Tenim 628 titulats i titulades de la Diplomatura de Turisme i 454  del Grau en Turisme o del doble grau, és a dir, 1082 titulades i titulats vinculats als estudis de turisme”, ha apuntat el director del campus, Jesús Alba, durant la seua intervenció en la jornada “25 anys de Turisme en la UPV”.

Cal recordar que, la UPV “va ser la primera universitat de la Comunitat Valenciana i la segona a escala nacional que va assumir la missió d'impartir els estudis de turisme”, ha indicat la directora acadèmica del Grau en Turisme, Estefanía Osorio. I ho va fer “amb la creació d'un títol propi en el curs 92-93 amb 30 alumnes matriculats i amb un programa de postgrau compartit amb la Universitat de Surrey”. Aquest es transformaria en el “Màster Internacional en Hoteleria i Turisme, actiu fins a 2010, que va obtenir la Certificació de Qualitat del programa TedQual de l'Organització Mundial del Turisme”.

De diplomatura a grau

El Pla Bolonya va comportar un canvi en el sistema educatiu superior, adaptant-se al sistema de crèdits ECTS. D'aquesta manera, la diplomatura es va transformar en grau, obrint un nou escenari en el curs 2009-2010. La Diplomatura en Turisme “tenia una duració de 3 anys, equivalent a 180 crèdits i estava dividida en tres especialitats: Gestió d'empreses d'allotjament; Intermediació i Planificació de Destinacions Turístiques. Donant així eixida als estudiants en tres àrees habituals d'ocupació”. Com ha afirmat Osorio, “va tindre molt bon acolliment, comptant amb una base de matrícules entorn de 100 estudiants de nou ingrés durant els primers sis anys. Estabilitzant-se posteriorment entorn dels 75 estudiants en la mesura que més universitats, públiques i privades, van incorporar aquests estudis a la seua oferta educativa”.

En el curs 2009-2010 “el Grau en Gestió Turística va substituir la diplomatura i, posteriorment, va canviar de denominació a l'actual Grau en Turisme, que consisteix en 4 anys i 240 crèdits”. En 2014, “ampliem l'oferta formativa creant un doble grau (Turisme + ADE) i durant aquest curs 23-24 ha començat la primera edició del Màster Universitari en Turisme Intel·ligent, que completa els estudis de grau”.

25 anys formant professionals en el sector turístic

El Grau en Turisme dota l'estudiant d'una formació transversal i multidisciplinària, que li permet adquirir les habilitats necessàries per a adaptar-se a mercats laborals diferents i en continu procés de transformació, sens dubte, accelerat per la pandèmia.

Per a Estefanía Osorio, el decret pel qual s'estableix l'organització dels ensenyaments universitaris i del procediment de verificació de la seua qualitat “és una oportunitat per a reformular els estudis”. En aquest sentit, el campus “té previst realitzar una revisió en profunditat del títol per a incorporar nous continguts i noves metodologies basades en projectes, comptant amb la participació directa d'empreses i organitzacions en la formació dels estudiants”.

(09/11/2023)