20é Taller MultiDark

Científics es reuneixen per a debatre sobre la matèria fosca de l'Univers

Del 25 al 27 d'octubre, el Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València (UPV) acollirà la vintena edició del taller Multimessenger Approach for Dark Matter Detection, MultiDark

Organitzat per la UPV i la xarxa d'investigació del projecte MultiDark, secundada per l'Agència Estatal d'Investigació, la trobada reunirà personal investigador i expert en el camp de la matèria fosca procedent de diverses universitats i institucions, tant nacionals com internacionals, que tracta de descobrir la matèria fosca que, “d'acord amb el model estàndard d'evolució de l'Univers es correspon amb la major part de matèria, però encara no ha sigut detectada experimentalment”, ha indicat el professor i investigador de la UPV, Miguel Ardid.

Durant les tres jornades programades tindran lloc sessions dedicades a cadascun dels cinc grups de treball de MultiDark, “sessions globals sobre matèria fosca i sessions temàtiques sobre cadascun dels tipus de detecció: directa, indirecta a través de missatgers, models teòrics, acceleradors de partícules i cosmologia. Així com discussions i reunions de treball”.

Projecte MultiDark

Aclarir la naturalesa de la matèria fosca constitueix un desafiament clau en la física moderna. Des de MultiDark, grups teòrics i experimentals de quinze universitats i instituts d'investigació espanyols, experts en física d’astropartícules, col·laboren per a abordar aquesta tasca des d'una perspectiva multidisciplinària.

L'objectiu principal de MultiDark és impulsar la posició espanyola en aquest camp, amb la finalitat de contribuir significativament als esforços mundials per a identificar i detectar la matèria fosca.

L'aportació del grup d'investigació de la UPV -integrat per Salvador Ardid, Víctor Espinosa, Alicia Herrero, Juan García, Carlos Llorens, Carlos Quiroz i Miguel Ardid, com a coordinador- se centra en la cerca indirecta de matèria fosca a través de la detecció de neutrins. “Aquest grup participa en les col·laboracions ANTARES/KM3NET per a la construcció, operació i anàlisi de dades d'aquests detectors, situats en les profunditats de la mar Mediterrània, destacant la seua labor en el desenvolupament dels sistemes acústics d'aquests detectors i en la cerca indirecta de matèria fosca”.

El Campus de Gandia acull la 20a edició de MultiDark

El taller, que se celebrarà en les instal·lacions del Campus de Gandia, del 25 al 27 d'octubre, és el primer de la nova xarxa d'investigació, que va començar el juny de 2023, i el vinté des del naixement de la comunitat MultiDark l'any 2009.

(23/10/2023)