ORACLE

L'economia circular: una bona oportunitat per als matalassos fora d'ús

Molts dels objectes que rebutgem poden tindre una segona vida. També, els matalassos. No obstant això, la majoria d'aquests matalassos acaba en abocadors, ocasionant inconvenients: ocupen un volum elevat, generen inestabilitat en l’espai de l'abocament i augmenta el risc d'incendis per reescalfament del material fèrric que contenen o per combustió espontània de determinats materials.

“Això suposa un vertader problema mediambiental i la cerca d'una solució per al reciclatge dels matalassos és clau per a aconseguir els objectius de reciclatge per a 2030”, ha indicat la professora del Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València (UPV) i investigadora principal del projecte ORACLE, Romina del Rey.

Reciclatge de matalassos

Entorn de 30 milions de matalassos arriben al final de la seua vida cada any a la Unió Europea. En la Comunitat Valenciana, 300.000. Encara que el seu reciclatge presenta algunes dificultats, el desenvolupament de noves tecnologies i els avanços de l'economia circular permeten tractar els matalassos fora d'ús i donar-los una nova vida als seus components.

Per exemple: els metalls del matalàs poden fondre's per a generar altres metalls, de la tela es poden obtenir nous productes tèxtils i reaprofitar el poliuretà “representa una gran oportunitat per a l'impuls d'una construcció sostenible, ja que permet millorar aspectes tan importants com l'aïllament i el confort acústic amb matèries primeres que provenen d'abocadors”.

Com a resultat del projecte ORACLE, el material reciclat de matalassos s'ha pogut reintroduir en el mateix sector del descans, així com en solucions a problemes de soroll en l'edificació. D'aquesta manera, “un residu generat a les ciutats es converteix en matèria primera en l'edificació d'aquestes mateixes ciutats, creant sinergies entre els sectors del descans i el de la construcció, i promovent l'economia circular”.

El projecte “Desenvolupament de nuclis de poliuretà reciclat a partir de matalassos fora d'ús per a una construcció sostenible d'alt valor afegit (ORACLE)”, iniciat l'any 2021 i en el qual la UPV ha sigut un dels socis implicats en el seu desenvolupament, ha permés “una vegada més, valorar el coneixement, la innovació i la tecnologia de la UPV al servei de la societat, donant resposta a noves necessitats”.

CV+i Circular Day

El treball desenvolupat en el marc d’ORACLE ha sigut presentat en CV+i Circular Day. Aquesta trobada, celebrada a València, ha congregat als principals agents del Sistema Valencià d'Innovació per a donar a conèixer els projectes que estan contribuint al desenvolupament d'idees disruptives i a la solució de problemàtiques que afecten directament la vida de les persones.

(01/10/2023)