Trajectòria d'èxit

De la Unitat Mixta d'Investigació en Tecnologia per a Estudis Marins (UTEM)

La Unitat Mixta d'Investigació en Tecnologia per a Estudis Marins (UTEM), creada per l’Institut Espanyol d'Oceanografia-CSIC (IEO‐CSIC) i la Universitat Politècnica de València (UPV), va iniciar la seua activitat l'any 2010 amb la finalitat d'aprofitar les sinergies sorgides a partir dels interessos d'investigació de l'IEO i les capacitats tecnològiques dels grups de la UPV.

Des d'aquesta unitat es desenvolupen projectes i actuacions conjuntes a fi de promoure l'oceanografia, el medi ambient marí i l'ús eficient i sostenible dels recursos pesquers i aqüícoles.

“Al Campus de Gandia sempre hem tingut clar que havíem de mirar a la mar”, ha declarat el director del campus, Jesús Alba. Per a qui, “com a unitat mixta s'ha gestionat, col·laborat i liderat centenar de milions d'euros en projectes marins, la majoria d'ells d'àmbit internacional. Ara, en un moment on la UTEM lidera grans projectes mundials, amb investigadores i investigadors del Campus de Gandia en les posicions més altes a escala internacional, i amb un IEO centre de referència marina mundial, la creació del nou centre de l'IEO a Gandia, al costat dels magatzems portuaris de la Unitat Mixta en el port de Gandia, ve a corroborar la gran feina realitzada i alhora aconseguirà multiplicar-ne la capacitat investigadora”.

Projectes d'investigació vigents

Entre els projectes que es duen a terme des d'aquestes instal·lacions, cal destacar, el programa de seguiment de soroll submarí liderat per Manuel Bou, investigador de l'IEO-CSIC, en el marc de les Estratègies Marines del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic.

D'altra banda, al projecte INTEMARES, que inclou l'ús de noves tecnologies per a monitorar l'estat de les àrees marines protegides de la Xarxa Natura 2000, “la UPV participa proposant l'aplicació de noves marques satel·litàries per al seguiment de la tortuga babaua i altres vertebrats marins, el desenvolupament de vehicles submarins i xarxes de plataformes multisensorials, incorporant tècniques acústiques de monitoratge i caracterització del paisatge sonor com a indicador de la biodiversitat marina”, ha explicat el director de la UTEM, Víctor Espinosa.

SONORA és un projecte que lidera la UPV i quie "estudia els efectes del soroll produït per dues indústries emergents de l'economia blava, l'aqüicultura intensiva marina i l'explotació dels fons marins, tant en el comportament i la fisiologia de diferents espècies de peixos, ajudant a millorar el coneixement per a establir accions polítiques per a una transició a l'economia blava”.

Des d’ACTTHUN, l'equip investigador, “explora tècniques acústiques i de visió per computador per a l'estimació de captures i de poblacions de tonyina roja, així com l'efecte que sobre aquesta espècie té el soroll antròpic”. El desenvolupament d'aquestes tècniques “ha permés exportar l'experiència a projectes pilot finançats pel Departament de Pesca del Govern d'Austràlia i de la Fundació Noruega per a la Pesca".

A més, personal investigador del Campus de Gandia treballa en diferents projectes inclosos en ThinkInAzul. Les propostes se centren en les tres línies bàsiques d'actuació del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència: observació i monitoratge del medi marí i litoral; aqüicultura sostenible, intel·ligent i de precisió, i economia blava, innovació i oportunitats.

(05/10/2023)