- -
UPV
 

Bases de dades per a conéixer les llotges de peix del Mediterrani

Bases de dades per a conéixer les llotges de peix del Mediterrani

Recurs creat per l'equip del projecte DIGIPESCA

Personal investigador del projecte “Digitalització i valorització de la pesca al Mediterrani espanyol (DIGIPESCA)”, coordinat des del Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València (UPV), ha creat un nou recurs que ajudarà la comunitat científica a estudiar l'extracció i comercialització dels productes de la mar. 

Els investigadors han generat 12 bases de dades i cadascuna d'elles presenta 400.000 variables relacionades amb les vendes realitzades en les llotges del Mediterrani espanyol, també de l'Atlàntic que banya Andalusia, des de l'any 2010 fins al 2021. En total, han aconseguit recopilar quasi cinc milions de dades sobre les espècies comercialitzades en els diferents ports pesquers, la quantitat, el preu mitjà i la facturació per llotja i mes durant dotze anys. 

L'objectiu és que aquest recopilatori servisca de suport a futures investigacions que permeten, sabent com fluctuen les quantitats i els preus del peix desembarcat, dissenyar o seleccionar estratègies de compra i venda que milloren la sostenibilitat de l'activitat pesquera. 

Com ha indicat l'equip responsable del treball, es tracta d'una gran base de dades que serà útil des del punt de vista social i econòmic, però també biològic, aportant informació sobre la disponibilitat i el ritme d'extracció de les espècies comercials.

Les bases de dades estan disponibles en la pàgina web del projecte DIGIPESCA. També, en RiuNeT, el repositori institucional de la UPV.

Anàlisi de les tendències de consum de peix a Espanya

D'altra banda, l'equip investigador de DIGIPESCA ha participat en la reunió de la Sociology of Consumption de la European Sociological Association. La trobada, celebrada el mes d'agost passat, va reunir experts de diversos països (Alemanya, Espanya, França…) i durant el seu transcurs es van presentar més d'una trentena de comunicacions relacionades amb l'alimentació, el consum responsable, les malalties derivades per l'escàs o l’excessiu consum d'aliments i els productes de proximitat, entre altres qüestions. 

Des de DIGIPESCA es van exposar les principals conclusions de l'estudi sobre com la variació del preu del peix està afectant el seu consum entre els espanyols, els factors identificats com a determinants d'aquestes fluctuacions i en quina mesura estan contribuint al fet que s'agreuge la crisi en la qual es troba actualment el sector pesquer. 

Digitalització i valorització de la pesca al Mediterrani espanyol 

Cal recordar que, el projecte “Digitalització i valorització de la pesca al Mediterrani espanyol (DIGIPESCA)” és finançat pel Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació a través dels fons Next Generation dins del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència. Amb aquest fons es vol donar suport a l'estratègia de creixement blau en la pesca del Mediterrani espanyol, impulsant la digitalització i la comercialització del sector, així com la valorització del producte pesquer.

(02/09/2023)



EMAS upv