- -
UPV
 

Congrés sobre Avanç Europeu en Creixement Blau

Congrés sobre Avanç Europeu en Creixement Blau

DIGIPESCA analitza les estratègies de comercialització en el sector pesquer

Durant la primera edició del Congrés sobre Avanç Europeu en Creixement Blau, personal investigador del Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València (UPV) que treballa en el projecte “Digitalització i valorització de la pesca al Mediterrani espanyol (DIGIPESCA)” ha analitzat les actuals estratègies de comercialització del sector pesquer.

L'objectiu d'aquesta trobada, celebrada a Múrcia en el marc dels projectes ThinkInAzul, Co-Evolve4BG i del Dia Marítim Europeu, ha sigut promoure l'intercanvi d’experiències desenvolupades per a frenar la contaminació i el canvi climàtic en zones costaneres, així com per a fomentar la coevolució entre l'activitat humana i marina. 

Estratègies de comercialització en el sector pesquer: subhasta conjunta versus subhasta individual

En les reunions tècniques s'ha posat de manifest el paper que exerceix la investigació i la innovació en el camp de les ciències marines. En la sessió dedicada a la pesca artesanal i la digitalització com a solució per a garantir el desenvolupament local en comunitats costaneres, Meritxell Maimi, investigadora del Campus de Gandia, ha presentat la comunicació “Estratègies de comercialització en el sector pesquer: subhasta conjunta versus subhasta individual”. 

En ella, Maimi ha analitzat “la comercialització del peix en les llotges de la Comunitat Valenciana l'any 2022”, identificant “nombroses oscil·lacions diàries i estacionals en els preus de venda dels productes. Aquestes variacions atenen mecanismes propis del mercat de l'oferta i la demanda, però també a altres factors relacionats amb esdeveniments que se succeeixen durant les subhastes”. Exemple d'aquesta situació és “la influència exercida pels quatre principals compradors de cada llotja, presents alguns en més d'una alhora, que copen de mitjana més del 50% de les vendes i, per tant, dominen els preus”. 

Davant aquesta situació, l'equip investigador de la UPV “es planteja -a petició d'una confraria- la possibilitat de fer una subhasta conjunta que elimine aquesta estratègia que facilita que unes poques mans concentren el control de preus i que provoca que siguen baixos”. Es tractaria d'una nova estratègia de comercialització que des del projecte DIGIPESCA es creu que “podria ser beneficiosa per a l'economia del sector i que hauria de ser estudiada a fons per a poder obtenir conclusions robustes”.

Digitalització i valorització de la pesca al Mediterrani espanyol, projecte liderat per personal investigador del Campus de Gandia

Cal recordar que, el projecte “Digitalització i valorització de la pesca al Mediterrani espanyol (DIGIPESCA)” està finançat pel Ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació a través dels fons Next Generation dins del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

Aquest estudi pretén donar suport a l'estratègia de creixement blau en la pesca del Mediterrani espanyol, impulsant la digitalització i la comercialització del sector, així com la valorització del producte pesquer.

(26/06/2023)



EMAS upv