Premis primera ediciķ del Campus Salut Gandia

Idees i solucions creatives en l'àmbit de la salut

114 persones inscrites, 2 reptes per resoldre, 30 hores ininterrompudes de treball… El Campus Salut Gandia va congregar estudiants de grau, màster i doctorat de tota Espanya, així com  personal expert en diverses àrees, en una hackató universitària que va conjuminar talent i innovació.

Per a José Millet, professor de la Universitat Politècnica de València (UPV), la finalitat era “motivar i inspirar  estudiants de qualsevol titulació i universitat, així com a totes aquelles persones interessades en el camp de la innovació en salut, benestar i emprenedoria”.

Els equips de treball -integrats per participants de diferents perfils i formació- van buscar donar resposta al gran desafiament plantejat: “l'hospital del futur i el paper de la intel·ligència artificial per a millorar l'atenció al pacient”.

En la preparació i execució dels reptes proposats va col·laborar l'Hospital Francesc de Borja. Per a la seua gerent, Rosa Andrés, el Campus Salut Gandia ha permés “plantejar idees i aportar solucions innovadores factibles”.

Al llarg de la competició -organitzada per la UPV, l'Ajuntament de Gandia i el programa Safor Salut- experts en emprenedoria, així com professionals de diferents àrees (medicina, empresa, tecnologia…), van assistir els equips perquè pogueren desenvolupar la seua proposta.

Finalment, Raigs Xpertos va obtenir el primer premi dotat amb 1000 euros. I l’equip, UC3MEME, el segon guardó d'aquesta hackató. A més, el jurat del Campus Salut Gandia va atorgar tres accèssits. Aquests van ser per a Som ací, Molt fàcils i Destiny, aquest últim equip compost per Adolfo García; estudiant d'Enginyeria Informàtica, Ángel Morales, Victoria Roda i Carla Sánchez, del Grau en Ciències Ambientals que s'imparteix al Campus de Gandia de la UPV.

Un projecte diferent i únic

“Amb les dades proporcionades identifiquem les mancances en els temps en la sala d'espera. Entre altres coses, vam proposar l'ús d'assistents virtuals per al cribratge segons l'especialitat, evitant així visites innecessàries, reduint els desplaçaments i, per tant, les emissions. També li vam donar importància a la neteja d’atmosferes interiors, calculem la petjada de carboni i relacionem l'afluència en urgències amb la qualitat de l'aire”, han explicat Ángel, Victoria y Carla, de Destiny.

El seu projecte “es va diferenciar de la resta per l'enfocament mediambiental”. A més, “incorporem factors externs a l'àmbit hospitalari com són les concentracions de contaminants en l'aire. Tenint en compte la situació d'emergència climàtica, el nostre equip va ser l'únic que va presentar propostes enfocades a la sostenibilitat”.

Després del seu pas per la hackató, l'equip valora “l'oportunitat de posar a prova els nostres coneixements en uns altres àmbits que no tinguen relació amb la carrera que estudiem, però en els quals podem aportar molt”.

(25/05/2023)