Nova Normativa de convivčncia universitāria

Estableix un marc basat en el respecte i ofereix la mediació de la Comissió de Convivència

La Universitat Politècnica de València (UPV) ha aprovat la seua nova Normativa de convivència universitària i de règim disciplinari, els principis inspiradors de la qual són el respecte a les persones en la seua diversitat; als béns, els recursos i els espais comuns de la universitat, inclosos els àmbits virtuals; la llibertat d'expressió, l'eliminació de tota forma de violència i la transparència, entre d'altres.

La Normativa adapta la Llei espanyola de convivència universitària del 2022 (que supera la llei preconstitucional que continuava vigent), així com el marc per a la convivència acordat per totes les universitats públiques valencianes.

D'altra banda, la Normativa incorpora com a annexos dos documents ja aprovats per la UPV: el Protocol d'actuació en els supòsits d'assetjament sexual, assetjament per raó de sexe, assetjament per orientació sexual i assetjament per identitat i expressió de gènere, i el Procediment d'actuació davant de situacions de conflicte interpersonal i assetjament laboral (assetjament psicològic).

Per a tota la comunitat universitària

La Normativa recull tres tipus de faltes: les lleus, com pot ser utilitzar instal·lacions sense autorització; les greus, com apoderar-se d'exàmens o accedir sense permís als sistemes informàtics de la Universitat, i les molt greus, com les quintades vexatòries o la suplantació de la identitat.

Estableix com a sanció mínima l'amonestació privada i, com a màxima, tres anys d'expulsió. Les accions que siguen constitutives de delicte no es dirimeixen per aquestes vies, sinó que es remeten a les autoritats competents.

Procediments diferenciats

La Normativa estableix procediments diferenciats segons dos tipus de situacions: les originades per falta d'honestedat acadèmica, com copiar en un examen, i les causades per conflictes interpersonals.

En els casos de problemes per falta d'honestedat acadèmica, l'assumpte es comunicarà a la direcció d'estudis o subdirecció del centre o departament del qual depenga la titulació, que el farà arribar a l'organisme instructor, que podrà emetre un veredicte; en les situacions de conflictes interpersonals, és la Defensoria Universitària qui coneix i instrueix l'expedient.

Mediació de la Comissió de Convivència

Abans d'emetre un veredicte, tots dos organismes instructors oferiran a les parts afectades l'oportunitat d'arribar a un acord, a través de la mediació. En aquest cas, es remetrà l'assumpte a la Comissió de Convivència.

La Comissió de Convivència és l'òrgan col·legiat que representa la comunitat universitària, i al qual li correspon fomentar i vetlar per la cultura del respecte i la pau.

L'acord assolit a través d'aquesta Comissió tractarà de reparar el mal ocasionat, serà secret i suposarà l'arxivament de l'expedient. Si no s'aconsegueix l’acord, es continua la tramitació de l'expedient disciplinari.

(01/02/2023)