Ajuda per a Ucraīna

La UPV llança una campanya d'ajuda a la població ucraïnesa: des de una base de dades de traductors fins a la recollida de material

Comunitat ucraïnesa en la UPV

La UPV compta amb 92 estudiants de grau i màster amb nacionalitat ucraïnesa. Entre ells, Yuliya Boychuk, alumna del Grau en Turisme que s'imparteix al Campus de Gandia. “Quan el 24 de febrer vaig veure que el president Zelenski comunicava que Ucraïna entrava oficialment en estat de guerra, em vaig quedar sense paraules i vaig començar a cridar els meus familiars”.

Yuliya resideix a Espanya des de fa més de deu anys, però part de la seua família viu a la ciutat de Ternòpil, a l'oest d'Ucraïna. Allà “el meu germà i la seua dona estan ajudant a repartir aliments i medicaments, tant per als afectats per la guerra, com per a l'exèrcit ucraïnès”. Assegura que “no pensàvem que pogués passar alguna cosa tan a prop”. I que, “quan veus les notícies tens diversos sentiments oposats. D'una banda, molt de terror i tristesa; per una altra, molta admiració i orgull pels meus paisans. Se’m trenca l'ànima veure imatges de xiquets xicotets, que s'acomiaden dels seus pares, uns altres que estan malalts i han de quedar-se a Ucraïna en soterranis d'hospitals”. I sosté que, “l'esperança és una cosa que no es perd, estem tots molt pendents de cada notícia, cada acte, tots estem desitjant que acabe”.

Ajuda a l'alumnat més vulnerable

Des que s’inicià la invasió d'Ucraïna, la UPV s'ha posat en contacte e amb el seu alumnat per a oferir suport, així com per a informar de les iniciatives que ha posat en marxa.

El protocol d'ajuda abasta diferents aspectes, des d'assistència econòmica fins a serveis d'atenció psicològica. En concret, els estudiants poden sol·licitar en qualsevol moment una ajuda d'Acció Social per causa sobrevinguda. A més, se'ls ha oferit assistència psicològica. En aqueix sentit, el Gabinet d'Orientació Psicopedagògica Universitari és el servei que brinda orientació de manera personal, no sols des del punt de vista acadèmic, sinó també amb una perspectiva integral.

I, com a complement a tot això, la UPV s'ha oferit a posar en contacte els estudiants amb la comunitat icraïnesa instal·lada a València. Així mateix, fruit de la reunió que van mantenir el rector, José E. Capilla, i el cònsol honorari d'Ucraïna a València, Pablo Gil, la UPV ha articulat una sèrie de propostes.

Base de dades de traductors

En primer lloc, s'ha constituït una base de dades de traductors perquè estudiants i personal amb fluïdesa en rus, ucraïnès i espanyol puguen acompanyar al personal funcionari en totes les gestions: des de l'atenció del 112 fins a una assistència especialitzada en la tramitació de documents legals, subvencions econòmiques o atenció sanitària.

Recollida de material

En segon lloc, s'ha llançat una campanya de recollida de material sanitari i tèxtil, aliments no peribles, productes de refugi i d'higiene, així com equips de comunicacions (des de telèfons mòbils a walkies-talkies o transmissors de ràdio).

(05/05/2022)