- -
UPV
 

TangiBot

El DSIC-UPV crea un robot que ajuda a desenvolupar el pensament lògic i les habilitats socials dels xiquets d'entre 3 i 5 anys

[ 10/03/2016 ]
TangiBot

Un equip d'investigadors de la Universitat Politècnica de València ha creat TangiBot, un robot que ajuda a desenvolupar el pensament lògic i les habilitats socials dels xiquets d'entre 3 i 5 anys.


Ideat i fet realitat pel Grup d'Enginyeria del Programari i Sistemes d'Informació del Departament de Sistemes Informàtics i Computació (DSIC-UPV), la principal novetat de TangiBot està en el xassís, ja que incorpora un lector RFID que permet als xiquets interactuar amb el robot, manejant-lo amb objectes lúdics, com ara llapis de goma EVA, pilotes, figures d'animals de plàstic, etc.


Aquests joguets incorporen també etiquetes RFID, codificades perquè el robot hi responga amb diferents tipus de comportament.


Aprofitar les TIC en el context de l'educació preescolar, l'objectiu


Javier Jaén, investigador del Grup d'Enginyeria del Programari i Sistemes d'Informació-DSIC de la UPV, explica que l'objectiu era "intentar esbrinar com es pot utilitzar les TIC (tecnologies de la informació i la comunicació) en el context de l'educació preescolar, amb noves formes i dominis d'aprenentatge; de quina manera les noves tecnologies poden donar suport als educadors en aquesta etapa formativa, ja que fins avui s'havia explorat molt poc l'estimulació primerenca del pensament lògic. Aquest era un dels nostres objectius en desenvolupar el robot".


Per comprovar l'efectivitat del robot, els investigadors de la UPV han dut a terme, en diferents escoles infantils de la ciutat de València -entre les quals hi ha la de la mateixa Universitat- un experiment en què grups de xiquets havien de traslladar el robot d'un punt a un altre, tot utilitzant els objectes amb les etiquetes RFID.


"Cadascun dels objectes", indica Jaén, "està codificat perquè el robot faça un moviment o un altre. D'aquesta manera, els xiquets havien de coordinar seqüències d'accions, tant individuals com amb la resta de l'equip, perquè el robot arribara a la meta proposada."


Els resultats, destaca l'investigador de la UPV, van ser molt positius: "Els xiquets interactuen de forma molt fàcil amb el robot, adquireixen habilitats socials i de raonament lògic sense necessitat de deixar de jugar."


Gran potencial de la robòtica com a eina docent


Una altra de les conclusions que s'han extret "és la curiositat innata dels més menuts cap a la tecnologia. Els xiquets volen comprendre què hi ha darrere d'un joc com un robot, els seus moviments, etcètera. Es pot parlar de tecnologia amb els xiquets i es pot educar en aquesta des d'edats molt primerenques. I la robòtica, en particular, té un gran potencial com a eina docent per als més menuts", conclou Jaén.


Més informació
    Notícia UPV TV

Notícies destacades


Fellowship Award Fellowship Award
El professor de la UPV Luis Manuel Sánchez rep un premi de la Societat Europea per a la Formació en Enginyeria SEFI
Casa dels Caramels Casa dels Caramels
La Universitat Politècnica de València adquireix l'edifici per a la seua extensió universitària en el centre històric de València
Naix l'Observatori d'IA i Diversitat Naix l'Observatori d'IA i Diversitat
Ineco i la UPV promouen el desenvolupament i ús responsable de la intel·ligència artificial per a fomentar un enfocament humà i ètic en la seua implementació
Detenció precoç del melanoma Detenció precoç del melanoma
L'I3M obté les primeres imatges en 3D d'un melanoma en ratolins amb un microscopi fotoacústic de baix cost
ARWU 2024 ARWU 2024
El rànquing de Xangai reconeix un any més la UPV com a millor politècnica d'Espanya
ERC Advanced Grant ERC Advanced Grant
El Consell Europeu d'Investigació finança un projecte de l'ITQ, liderat per Hermenegildo García, per avançar en la descarbonització



EMAS upv