Un equip d'investigadors de la Universitat Politècnica de València ha creat TangiBot, un robot que ajuda a desenvolupar el pensament lògic i les habilitats socials dels xiquets d'entre 3 i 5 anys.
Ideat i fet realitat pel Grup d'Enginyeria del Programari i Sistemes d'Informació del Departament de Sistemes Informàtics i Computació (DSIC-UPV), la principal novetat de TangiBot està en el xassís, ja que incorpora un lector RFID que permet als xiquets interactuar amb el robot, manejant-lo amb objectes lúdics, com ara llapis de goma EVA, pilotes, figures d'animals de plàstic, etc.
Aquests joguets incorporen també etiquetes RFID, codificades perquè el robot hi responga amb diferents tipus de comportament.
Aprofitar les TIC en el context de l'educació preescolar, l'objectiu
Javier Jaén, investigador del Grup d'Enginyeria del Programari i Sistemes d'Informació-DSIC de la UPV, explica que l'objectiu era "intentar esbrinar com es pot utilitzar les TIC (tecnologies de la informació i la comunicació) en el context de l'educació preescolar, amb noves formes i dominis d'aprenentatge; de quina manera les noves tecnologies poden donar suport als educadors en aquesta etapa formativa, ja que fins avui s'havia explorat molt poc l'estimulació primerenca del pensament lògic. Aquest era un dels nostres objectius en desenvolupar el robot".
Per comprovar l'efectivitat del robot, els investigadors de la UPV han dut a terme, en diferents escoles infantils de la ciutat de València -entre les quals hi ha la de la mateixa Universitat- un experiment en què grups de xiquets havien de traslladar el robot d'un punt a un altre, tot utilitzant els objectes amb les etiquetes RFID.
"Cadascun dels objectes", indica Jaén, "està codificat perquè el robot faça un moviment o un altre. D'aquesta manera, els xiquets havien de coordinar seqüències d'accions, tant individuals com amb la resta de l'equip, perquè el robot arribara a la meta proposada."
Els resultats, destaca l'investigador de la UPV, van ser molt positius: "Els xiquets interactuen de forma molt fàcil amb el robot, adquireixen habilitats socials i de raonament lògic sense necessitat de deixar de jugar."
Gran potencial de la robòtica com a eina docent
Una altra de les conclusions que s'han extret "és la curiositat innata dels més menuts cap a la tecnologia. Els xiquets volen comprendre què hi ha darrere d'un joc com un robot, els seus moviments, etcètera. Es pot parlar de tecnologia amb els xiquets i es pot educar en aquesta des d'edats molt primerenques. I la robòtica, en particular, té un gran potencial com a eina docent per als més menuts", conclou Jaén.
Notícies destacades