Open Future Lab

Investigadors de la UPV i la UOC impulsen la Xarxa Iberoamericana de Futurització de l'Educació Superior

[ 21/05/2024 ]

Des de fa més d'un lustre, investigadors de la Universitat Politècnica de València (UPV) i de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) dediquen esforços a desenvolupar metodologies innovadores per a orientar i facilitar els canvis estratègics en les organitzacions a tot el món. En aquest context, l'equip de la UPV i la UOC acaba de constituir l'associació Open Future Lab, una entitat sense ànim de lucre des de la qual estan impulsant la Xarxa Iberoamericana de Futurització de l'Educació Superior.

Aquesta associació, fundada i dirigida per Antonia Ferrer Sapena, Enrique Sánchez Pérez, Fernanda Peset, Pedro Fernández de Córdoba (de la UPV) i Pablo Lara Navarra (de la UOC), ja té els primers ambaixadors en diferents països llatinoamericans: Carlos Fosca (el Perú), Víctor Castaño (Mèxic) i Camilo Delgado (Colòmbia).

Open Future Lab (https://openfuturelab.madphy-upv.com) aglutina un equip multidisciplinari que aposta per entendre el futur més enllà de les prediccions convencionals i integra sofisticades eines matemàtiques amb l'anàlisi automatitzada d'enormes quantitats d'informació. La iniciativa aprofita tot el potencial de la intel·ligència artificial per a guiar decisions informades en una àmplia gamma de sectors que inclouen, a més de l'educació, l'oci, la gastronomia, el sector farmacèutic o el retail.

Amb aquest objectiu, l'equip d'investigació de Open Future Lab ha desenvolupat mètodes de pronòstic de tendències futures que empren anàlisi conceptual, matemàtiques difuses i tècniques d’aprenentatge automàtic.

“Aquestes eines permeten examinar enormes quantitats d'informació disponible en Internet. El nostre objectiu és ajudar a la presa de decisions informades en qualsevol camp de l'activitat humana. Es tracta, en definitiva, d'un mètode que combina anàlisis qualitatives i quantitatives, basat en dades i en informació textual, que utilitza intel·ligència artificial per a traçar estratègies òptimes en entorns dinàmics i complexos, com els que afronten les organitzacions en l'actualitat”, destaca Pedro Fernández de Córdoba.

Diàlegs futurs singulars

Aquestes eines d'anàlisis d'escenaris futurs s'estan donant a conèixer en els últims anys a través de la sèrie de congressos Diàlegs Futurs Singulars. La primera edició, que va tenir lloc a Barcelona, va comptar amb la presència del professor Galileu Violini, acadèmic amb una dilatada trajectòria en política científica a Llatinoamèrica, reconegut amb guardons com el John Wheatley, del Joseph A. Burton Forum Award, de l’American Physical Society, o el Premi Spirit of Abdus Salam.

Aquests Diàlegs es van centrar en les perspectives de l'educació superior a Llatinoamèrica. De fet, Open Future Lab ha iniciat projectes de futurització en diverses institucions acadèmiques de la regió. En particular, es manté una col·laboració amb la Pontifícia Universitat Catòlica del Perú (PUCP), l'Escola de Postgrau del qual d'està cercant oportunitats de futur amb la metodologia d’Open Future Lab. Aquesta col·laboració inclou la cocreació d'estratègies de futur amb directius, gestors, professors i estudiants vinculats a la institució andina.

La segona edició, feta a València al març de 2024, va incloure un taller de futurització per a representants de la plataforma d'innovació del govern de l'estat mexicà de Nayarit, interessats a canviar la seua matriu econòmica distingint-se d'altres models turístics.

Pròxims objectius

“De cara als pròxims mesos, els nostres objectius són: continuar amb el projecte de futurització per a l'educació de postgrau i durant tota la vida (life long learning) que s'està desenvolupant en la Pontifícia Universitat Catòlica del Perú; ampliar-lo a altres universitats de la regió; consolidar la xarxa d'universitats que s'han unit a aquesta iniciativa; i celebrar el congrés inaugural de l'esmentada xarxa. Així mateix, volem impulsar el projecte en àmbits diferents del de l'educació, i per a fer-ho estem estrenyent relacions amb el govern de Nayarit”, conclou Antonia Ferrer.

2024 THE Impact Rankings 2024 THE Impact Rankings
Times Higher Education reconeix la UPV entre les 200 universitats amb major impacte social i econòmic del món
I Certamen de Monòlegs Científics UPV I Certamen de Monòlegs Científics UPV
Francisco Pedroche, investigador de l'IMM, es fa amb el primer premi gràcies al seu monòleg "L'infinit és un acordió"