Holograma faller: l'art del monyo

La UPV i Telefónica utilitzen de manera pionera la tecnologia hologràfica VR aplicada a formació

[ 21/05/2024 ]

L'Institut de Telecomunicacions i Aplicacions Mòbils (iTEAM) de la Universitat Politècnica de València (UPV) i Telefónica presenten un innovador cas d'ús de captura hologràfica aplicada a la formació. Dins del marc d'un projecte nacional en el qual Telefónica i la UPV col·laboren, recentment han posat en marxa un laboratori de comunicacions immersives en la universitat, que va ser presentat el desembre passat, pioner en el desenvolupament d'experiències mitjançant tecnologia hologràfica basat en comunicacions 5G, inclosa la banda de mil·limètriques de 26 GHz.

El primer cas d'ús desenvolupat en aquest laboratori entre Telefónica i la UPV es denomina "Holograma faller: l'art del monyo ". Consisteix en una experiència en realitat virtual (VR) on les persones usuàries, utilitzant ulleres de VR, poden seguir un tutorial guiat per expertes en perruqueria valenciana. Aquesta experiència ofereix una visió detallada del procés d'elaboració del pentinat de fallera, que en seguir-lo de manera remota i amb el suport de tutors, permet seguir el procés d'una forma totalment innovadora.

Com a part d'aquest projecte, Telefónica ha desplegat en la UPV un set de captura de vídeo volumètric compost per 13 càmeres Intel Realsense D455 i una solució programari de l'empresa americana Evercoast.

Aquestes eines permeten la captura sincronitzada i el processament de vídeo per a generar contingut 3D d'alta qualitat en temps real.

A més, Telefónica està treballant en l'optimització de la xarxa privada 5G en la UPV. Aquesta xarxa proporcionarà el rendiment necessari per a la transmissió de vídeo volumètric en temps real, la qual cosa possibilitarà més casos d'ús per a diferents formacions.

El consum de vídeo volumètric representa una nova manera d'interactuar amb el contingut, i permet als usuaris visualitzar-lo des de qualsevol angle, com si hi foren presents físicament. Aquest tipus de contingut, especialment quan s'utilitza amb ulleres de realitat virtual com en el cas de l’holograma faller, ofereix una experiència immersiva única. En aquest sentit, el consum de vídeo volumètric també suposa un desafiament tècnic a causa del seu elevat pes per segon i els requisits de processament en temps real, la qual cosa posa a prova tant el maquinari com la xarxa.

Es tracta de la primera formació en la qual s'aplica l'holografia, un primer pas on es duran a terme més evolucions de la investigació i nous casos d'ús.

La posada en marxa del laboratori i d'aquesta iniciativa s'emmarca en els projectes “Avançant-5G-Immersiu” i “Avançant-5G-Bessons Digitals” del pla UNICO R+D 5G, finançat pel Ministeri per a la Transformació Digital i de la Funció Pública d'Espanya amb fons NextGenEU de la Comissió Europea.

2024 THE Impact Rankings 2024 THE Impact Rankings
Times Higher Education reconeix la UPV entre les 200 universitats amb major impacte social i econòmic del món
I Certamen de Monòlegs Científics UPV I Certamen de Monòlegs Científics UPV
Francisco Pedroche, investigador de l'IMM, es fa amb el primer premi gràcies al seu monòleg "L'infinit és un acordió"