Triple segell per a neutralitzar la petjada de carboni

La UPV obté el Triple Segell 'calcule, reduïsc i compense' del Ministeri per a la Transició Ecològica en incorporar mesures d'absorció del CO2

[ 22/05/2024 ]

La Universitat Politècnica de València (UPV) assenyala el camí a altres universitats espanyoles en matèria de sostenibilitat. Així ho ratifica el seu compromís més recent: compensar part de les emissions de diòxid de carboni (CO2) que genera la seua activitat i demostrar-ho numèricament. Aquesta aposta s'ha traduït en l'obtenció del Triple Segell ‘calcule, reduïsc i compense’ de l'Oficina Espanyola de Canvi Climàtic (OECC), del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic (MITECO). A més, aquesta decisió suposa un altre pas rellevant cap a l'objectiu d'aconseguir la neutralitat de carboni en 2030.

De manera concreta, la UPV ha participat en un projecte de restauració forestal, impulsat per l'ONG Carbon Proof Certified, amb exemplars arboris autòctons (pins blancs i alzines) en una parcel·la municipal de la localitat de Gàtova (Camp de Túria) de cinc hectàrees d'alt valor ecològic i paisatgístic, que pertany al Parc Natural de la Serra Calderona. Aquest projecte tindrà una vigència de 40 anys, en els quals s'espera absorbir 695 tones de CO2 del medi ambient.

Aquesta nova línia d'actuació, basada en la compensació, se suma a les accions que va iniciar la UPV en 2014, i que es mantenen vigents en l'actualitat, enfocades a mesurar i difondre les dades de les seues emissions i a reduir-ne la petjada de carboni.

El rector de la UPV, José E. Capilla, ha indicat que “dins de l'aposta que la nostra universitat fa en favor del medi ambient, per la lluita contra el canvi climàtic que es manté des de fa anys, els progressos que estem mantenint són molt importants, i més amb el compromís que hem adoptat en aquesta legislatura d'arribar a ser neutrals en emissions de carboni per al 2030”.

Capilla ha afegit que l'obtenció del Triple Segell ‘calcule, reduïsc i compense’ és “un motiu de satisfacció per a tota la comunitat universitària”. “Aquestes accions seran possibles gràcies a les hectàrees que tindrem al municipi de Gàtova, amb espècies autòctones de pins i carrasques que, d'alguna manera, compensaran les nostres emissions, parcialment. No obstant això, i de manera paral·lela, nosaltres continuarem implementant accions per a reduir les nostres emissions als campus”.

Registre voluntari

El Registre ‘calcule, reduïsc i compense’ és de caràcter voluntari i recull els esforços de les empreses, administracions i altres organitzacions espanyoles a l'hora de calcular, reduir i compensar les seues emissions de gasos d'efecte d'hivernacle. En l'actualitat, el major grau de compliment i implicació en favor del medi ambient correspon a l'assumpció de mesures que permeten la compensació d'aquests gasos, a través de la posada en marxa de projectes d'absorció; és a dir, el camí que acaba d'emprendre la UPV.

Iniciativa integrada en SIRVE

La decisió de la UPV de formar part d'aquest Registre dona resposta a diverses metes estratègiques del Pla estratègic UPV 2023-2027, conegut per les sigles SIRVE (Sostenible-Internacional-Rellevant-Vital-Excel·lent). En la primera de les metes, UPV Sostenible, es busca posicionar la institució valenciana perquè els tres campus assolisquen la neutralitat en carboni en 2030. De la mateixa manera, en els pròxims anys es preveu desenvolupar fonts de finançament estables i alternatives, i adaptar l'estructura de la UPV per a una gestió flexible de recursos compartits que permeta afrontar els canvis requerits per la societat.

En la consecució d'aquests grans objectius juga un paper fonamental la línia Net Zero del programa de Mecenatge UPV, gràcies a la contribució altruista de mecenes en favor d'iniciatives i projectes mediambientals en la UPV.

Primera universitat espanyola amb el segell europeu EMAS

El recorregut de la UPV a l'hora d'assumir compromisos rellevants en qüestions relacionades amb el medi ambient la situen com una institució pionera en diferents àmbits. Al maig de 2009, la UPV es va convertir en la primera universitat espanyola amb un SGA verificat segons el Reglament Comunitari d’Ecogestió i Ecoauditoria de la Unió Europea (EMAS), una exigent regulació en matèria de sistemes de gestió ambiental, que es revisa anualment i s’ha de revalidar cada tres anys.

Avui dia, la UPV es manté com l'única universitat pública espanyola que compta amb aquesta acreditació de qualitat mediambiental, gràcies als hàbits i les bones pràctiques consolidades al llarg dels anys en matèria de sostenibilitat.

Paral·lelament, la UPV s'ha consolidat com una de les universitats espanyoles amb menor petjada de carboni per persona, tal com figura en els registres oficials que recull el MITECO. Segons aquestes mateixes dades, la petjada de carboni de la UPV l'any 2022 es va reduir més d'un 12% respecte a l'any anterior, en situar-se en 0,088 tCO2/persones.

Notícies destacades

2024 THE Impact Rankings 2024 THE Impact Rankings
Times Higher Education reconeix la UPV entre les 200 universitats amb major impacte social i econòmic del món
I Certamen de Monòlegs Científics UPV I Certamen de Monòlegs Científics UPV