'Felicità y la jauría'
Una òpera contra l'assetjament per a celebrar els 10 anys del sistema col·laboratiu de creació sonora Soundcool
[ 22/02/2024 ]
Soundcool, el sistema de creació sonora i visual col·laborativa amb mòbils i tauletes ideat a la Universitat Politècnica de València (UPV) sota el guiatge de Jorge Sastre, professor i investigador de l'Institut de Telecomunicacions i Aplicacions Multimèdia (iTEAM-UPV), compleix 10 anys.
En el marc de les celebracions d'aquesta primera dècada d'història, s'ha representat a la capella desacralitzada de l'IES Misericòrdia de València l'òpera Felicità y la jauría, un projecte col·laboratiu, interinstitucional, pedagogicodidàctic, social, interdisciplinari i inclusiu al voltant de l'assetjament escolar.
‘Felicità y la jauría’
Aquesta obra en tres actes, en forma de performance, presenta l'assetjament des de diverses perspectives, i realitza posteriorment una dinàmica amb el públic per a la conscienciació i prevenció contra l'assetjament.
Durant els tres actes que dura l'obra, dos personatges principals representaran escenes amb situacions quotidianes d'assetjament. Aquests personatges evolucionaran durant el transcurs de l'obra, canviant de rols i creant l'anomenat cercle de 360º de l'assetjament, on la persona assetjada acaba sent assetjadora si no aconsegueix trencar la dinàmica. A més, es posa en relleu el nociu paper de la gossada (jauría en castellà), que representa aquelles persones que no sols no fan res per a evitar la situació d'assetjament, sinó que s'hi uneixen i hi participen. Els tres actes tracten de:
1. Assetjament escolar (bullying) i ciberassetjament
2. Assetjament immobiliari i explotació sexual
3. Assetjament financer
La representació de Felicità y la jauría és obra de l’equip directiu de Soundcool: Núria Lloret, Jorge Sastre, Roger Dannenberg i Stefano Scarani, juntament amb Idoia Uribarri.
La representació està cofinançada pel programa Propostes Culturals d'Art, Ciència, Tecnologia i Societat de l'Àrea d'Acció Cultural (PC_ACTS), i per un projecte d'investigació i innovació educativa de la Conselleria d'Educació, Universitats i Ocupació de la Generalitat Valenciana, de l'IES núm. 26, Misericòrdia. És una col·laboració del projecte Atenea: Women in Arts, Technology and Science, dirigit per Núria Lloret; el cicle MEVArt de Música Electrònica i Videoart; l'associació cultural Ap-Art; l'associació En Clau d'Art; el Projecte SOXXI; el Conservatori Superior de Dansa de València Nacho Duato, i el grup d'investigació Creared Escena.
10 anys de Soundcool
Soundcool és un sistema de mòduls molt senzill que permet fer un programa de ràdio o TV en classe. Es treballa des d'un ordinador i es pot controlar a través de tauletes i mòbils; es genera així un treball col·laboratiu.
El projecte va començar amb educació musical i va créixer amb la implementació del vídeo. Es va crear una mascletada virtual, s'han realitzat diferents performances i actualment s'està treballant en teràpies de diversitat funcional com el síndrome de Down o l’autisme.
Al mes d'abril pròxim, amb l'objectiu de testar el sistema en pacients amb Alzheimer, l'equip de Soundcool viatjarà a la Universitat de Nova York per a realitzar una estada gràcies a una beca Fulbright.
Notícies destacades
i-Days 2025
ColoSense, guanyador absolut del certamen europeu d'innovació sanitària d'EIT Health amb un sistema de detecció precoç del càncer colorectal
IA i desigualtat laboral
Un estudi en què participa la UPV proposa estratègies per a un ús responsable de la IA generativa que no incremente el risc d'exclusió de l'ocupació
Cooperació internacional
La UPV signa un acord de col·laboració marc de 4 anys de duració amb la Universitat Al-Azhar de Gaza
L'església de Sant Joan del Mercat recupera la seua esplendor
La intervenció pictòrica, escultòrica i ornamental l'ha liderada un equip de l'Institut Universitari de Restauració del Patrimoni, coordinat per la catedràtica Pilar Roig
La universitat espanyola en xifres
La insuficient oferta pública d'allotjament universitari condiciona la igualtat real d'oportunitats entre estudiants segons es desprèn de l'informe de la CRUE
Nanoestreles d'or contra el càncer
Personal investigador de la UPV desenvolupa una innovadora teràpia per al tractament del càncer, més precisa i amb menys efectes secundaris