Sinergies per a la sostenibilitat

La UPV acull la reunió del projecte SusTIMEability-lab, que promou l'intercanvi d'idees sobre sostenibilitat entre les universitats

[ 22/11/2023 ]

Fomentar les iniciatives per a l’aprenentatge en qüestions de sostenibilitat i establir sinergies amb altres universitats: aquests són els objectius del projecte de la xarxa TIME, que s’ha reunit a la Universitat Politècnica de València coincidint amb la celebració de la Setmana del Medi Ambient.

“SusTIMEability-lab Project: Living labs and collaborative initiatives on university campuses for sustainability learning” és el nom d’aquest projecte, en el qual han participat 20 estudiants de 4 universitats: la UPV, l’École Centrale Méditerranée de Marsella (ECM), el Reial Institut de Tecnologia d’Estocolm (KTH) i la Universitat Tecnològica de Delft (TUDelft), als Països Baixos.

Carla Montagud Montalvá, subdirectora de Desenvolupament Sostenible de l’ETS d’Eng. Industrial, centre que ha acollit aquesta trobada, assenyala que aquest projecte permet “establir sinergies amb altres universitats dins de la xarxa TIME, aprendre les unes de les altres i donar molta més potència i impacte a les nostres activitats, relacionades amb els objectius de desenvolupament sostenible”. José Luis Alapont, director de l’Àrea de Transició Verda de la UPV, que també ha participat en la trobada, ha afirmat la importància d’aquests projectes participatius en el camí per a aconseguir la descarbonització.

Posada en comú d’iniciatives

El grup d’estudiants ha posat en comú les iniciatives que han engegat a les seues universitats respectives per conscienciar la població respecte de la lluita contra el canvi climàtic. L’objectiu és avançar en el camí cap a la descarbonització, que suposa aconseguir que les emissions de C02 s’igualen amb les activitats que les compensen.

Així, l’equip format per estudiants de la UPV va presentar un repte cada mes, al llarg del curs acadèmic, relacionat amb la reducció del consum tant d’aigua com energètic. En definitiva, el seu projecte ha pretès millorar la sostenibilitat de l’edifici 5N de l’ETSEI, que s’ha pres com a laboratori, camp de mostres i laboratori viu (living lab) amb el qual es calcularà la petjada de carboni. L’aulari acull 1.000 estudiants cada dia.

A l’edifici 5N, per tant, es troba el laboratori viu de l’ETSEI, un edifici per a demostrar bones pràctiques on es posen en marxa solucions innovadores per a millorar la sostenibilitat de l’edifici en diferents dimensions: aigua, energia, economia circular, hàbits saludables i inclusió social.

En l’actualitat, el projecte es troba en fase de desenvolupament. “Hem desenvolupat un sistema d’adquisició i monitoratge de dades en què el consum d’aigua i d’energia tant elèctrica com tèrmica es mesura en temps real cada 15 minuts. Es crearà una base de dades que tenim planificat compartir amb la comunitat de l’ETSEI, en primera instància, i posteriorment, amb la resta de la UPV. Això permetrà quantificar l’impacte de les millores i dels reptes amb la participació de l’alumnat de l’ETSEI que es duguen a terme a l’edifici, i el coneixement adquirit serà replicable i transferible a altres edificis institucionals tant de la UPV com de la ciutat de València. Es preveu que siga possible quantificar diferents indicadors de la sostenibilitat de l’edifici i mostrar-los en temps real a les pantalles de l’ETSEI”, explica Montagud.

Conscienciació

María Llorens Garrido, estudiant de l’ETSEI i membre de l’equip Lideritas, guanyador del projecte, explica que a vegades és més fàcil aconseguir resultats amb poca despesa, com ara canviar aixetes per estalviar aigua. El repte més complicat va ser “fer els mesuraments de la conscienciació” per aconseguir que l’alumnat faça seues les bones pràctiques de sostenibilitat. Es preveu crear una comunitat ETSEI per a fer escola i involucrar en el projecte tant l’alumnat com el PAS i el PDI.

Marie-Anne de Gier, estudiant de la Universitat Tecnològica de Delft (TUDelft) i encarregada de l’Oficina Verda de la TUDelft, ha mostrat interès a participar en aquesta trobada “perquè sempre s’hi descobreixen bones idees”.

TIME Association (Top International Managers in Engineering) és una xarxa que reuneix 59 universitats tècniques i escoles d’enginyeria de 25 països d’arreu del món.

Notícies destacades

Fins a 900€ per estudiant Fins a 900€ per estudiant
La UPV posa en marxa la seua convocatòria d'ajudes d'acció social per al present curs acadèmic
Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors Lluita contra el ciberassetjament sexual a menors