4 milions d'inscripcions
La plataforma de cursos en línia de la Universitat Politècnica de València supera els 4 milions d'inscripcions
[ 30/11/2022 ]
La Universitat Politècnica de València (UPV) ha aconseguit superar els quatre milions d'inscripcions a la plataforma de MOOC (cursos en línia oberts i massius) impulsada per la Universitat de Harvard i el MIT, convertint aquesta aposta per la formació en línia en una de les majors en funcionament en universitats de parla hispana a nivell mundial. Entre les temàtiques més demandades per les persones usuàries destaquen especialment els cursos d’idiomes i els cursos sobre eines útils en la feina.
Fins ara, i des de l'arrancada de la iniciativa l'any 2013, la UPV ha creat un total de 130 cursos. La majoria dels cursos són en espanyol (97), tot i que hi ha una oferta significativa en anglès (31, un 24%) i cursos en valencià (tres) i francès (un). La UPV ofereix onze certificacions professionals pròpies (quatre en anglès), quatre certificacions professionals conjuntament amb altres universitats, un micromàster (que proporciona crèdits per a un màster propi) i tres programes XSeries (agrupacions sense orientació professional).
Els més demandats
Els cursos amb més persones inscrites són els tres dedicats a l'ensenyament de l'espanyol, seguits dels tres dedicats a l'Excel, els quatre d'anglès intermedi nivell B2, el d’introducció a la gestió de projectes, el d’introducció a la programació en Android, el d'introducció a la borsa, el curs d'aprendre a menjar sa i el d'introducció a la programació en Python, que sumen més de la meitat de les inscripcions.
Els cursos amb més certificats comprats són els tres dedicats a l'ensenyament de l'espanyol, els tres d'Excel, els quatre d'anglès intermedi nivell B2, el d’introducció a la gestió de projectes, el d’introducció a la programació en Android, el d’introducció a la borsa, el dels ODS i l'Agenda 2030 i el curs d'introducció a la programació en Python.
La UPV, 5a institució del món en nombre de MOOC en edX
La Universitat Politècnica de València (UPV) va començar amb els MOOC al gener del 2013 amb dos cursos en una plataforma pròpia, upvx.es, i des de llavors, ha publicat els seus cursos en tres plataformes (upvx.es, miriadax.net i edx.org) usant tres tecnologies (Google Course Builder, MiriadaX i Open edX).
En el seu model, la institució opta per cursos basats en vídeos curts de teoria de 2 a 10 minuts amb una pregunta curta de reforç després de cada vídeo, agrupats en mòduls setmanals, amb un examen per a cada mòdul i un examen final basats en preguntes de tipus test, de resposta numèrica o de resposta de text curt. Tots els cursos tenen un fòrum on l’alumnat pot comunicar-se amb l'equip del curs i entre si.
Sobre els MOOC
MOOC és la sigla en anglès de massive online open course (traduït al valencià com a “curs en línia obert i massiu”).
La sigla MOOC s'utilitza per a referir-se a una iniciativa que va començar el 2011 amb un curs d'introducció a la intel·ligència artificial de la Universitat de Stanford en què es van inscriure 160.000 estudiants de 190 països, i que ja s'ha convertit en un moviment global al qual s'han incorporat les millors universitats del món amb la creació de diverses plataformes de MOOC i milers de cursos que comparteixen un objectiu: proporcionar accés gratuït a una formació superior de qualitat a qualsevol persona que tinga connexió a Internet.
Els MOOC es basen en la integració de tecnologies que hi ha des de fa temps en Internet: el vídeo en xarxa, l'avaluació automàtica a distància i els fòrums de preguntes i respostes en la web. Però és ara quan els usuaris i usuàries s'han acostumat a fer servir el vídeo en xarxa i les xarxes socials en el seu dia a dia en Internet, cosa que facilita que es creen comunitats d'estudiants d’arreu del món que comparteixen coneixements i experiències, i que s'ajuden en el procés d'aprenentatge, donant a la formació en línia un nou enfocament col·laboratiu. Això, unit a la disponibilitat d'accés als cursos MOOC en qualsevol moment i des de qualsevol lloc on hi haja accés a Internet, ha permès crear una nova comunitat global d'estudiants.
Notícies destacades
La lluita dels ningú
El Centre de Cooperació al Desenvolupament UPV celebra els seus 25 anys amb una exposició que arreplega imatges de la seua lluita contra la pobresa i la injustícia
Primer laboratori del món en neuroemprenedoria: NeuroEntrepreneurship Lab UPV
El NeuroEnterpreneurship Lab de la UPV és pioner a aplicar la neurociència al rendiment cerebral d'emprenedors i directius d'empreses
Camí dels seus vuitens JJOO
Ricardo Ten, llegenda de l'esport espanyol, és la bandera del nou UPV Paracycling Team
Projecte internacional ASPIRE
L'ITQ (UPV-CSIC) participa en aquest projecte que busca desenvolupar nous dispositius i circuits neuromòrfics inspirats en el funcionament del cervell
La veu dels estudiants
El rector de la UPV dona la benvinguda als nous màxims representants de les delegacions
Convidada d'honor
La Universitat Politècnica de València participa, per primera vegada, en la Fira Internacional del Llibre de la Universitat de Guanajuato (Mèxic)