Avel·lí Corma, investigador distingit

Ha guanyat el concurs del Programa propi d'incentivació de l'R+D+I llançat pel Vicerectorat d'Investigació per atraure personal investigador excel·lent a la UPV

[ 21/01/2022 ]

L'investigador Avel·lí Corma s'incorpora a la plantilla de la Universitat Politècnica de València (UPV) com a investigador distingit en guanyar el procés de selecció del Programa propi d'incentivació de l’R+D+I que va llançar el Vicerectorat d'Investigació.

L'objectiu d'aquest programa és l'atracció i retenció d'investigadores i investigadors de trajectòria i excel·lència reconegudes, per a enfortir i ampliar l'activitat investigadora de les estructures de recerca de la Universitat, potenciant la internacionalització i la cooperació amb altres centres d'investigació de referència i de prestigi reconegut, tant nacionals com internacionals.

Es pretén millorar la consecució de fons d'investigació en convocatòries internacionals d'alt prestigi; incrementar la producció científica en revistes d'alt índex d'impacte; optimitzar el suport a la carrera d'investigadors i investigadores predoctorals i postdoctorals, i incrementar la innovació i transferència de tecnologia.

Durant la signatura del contracte, el rector de la UPV, José E. Capella, ha mostrat la seua satisfacció per “retenir un dels majors talents que tenim a la Universitat Politècnica de València. En aquest moment passa a ser un investigador distingit de la nostra Universitat i, per tant, està al 100% dedicat a l'activitat científica. Tenim unes grans expectatives i il·lusió perquè Avel·lí Corma puga continuar amb nosaltres desenvolupant la brillant labor d'investigació i de transferència que realitza”.

Corma continua treballant a l'Institut de Tecnologia Química (ITQ), després de la jubilació a mitjan desembre. Gràcies a aquest nou contracte, en els pròxims tres anys, desenvoluparà un pla d'investigació que, en línies generals, “se centra a controlar l'activitat química per reconeixement molecular, de tal manera que amb això aconseguim selectivitats molt més altes als productes desitjats. Això significa menys quantitat de residus i poder canviar d'unes matèries primeres derivades de recursos fòssils a altres derivades de recursos sostenibles, com la biomassa, per exemple. En resum, sostenibilitat i descarbonització”, explica Corma.

Avel·lí Corma

Avel·lí Corma, investigador i fundador de l'Institut de Tecnologia Química (ITQ), centre mixt de la Universitat Politècnica de València (UPV) i el Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC), és el científic espanyol amb millor índex h, el sistema que avalua la qualitat científica tenint en compte el nombre de cites dels seus articles.

Nascut a Moncofa (Castelló) el 1951, és un expert reconegut internacionalment en catalitzadors sòlids àcids i bifuncionals aplicats al refinament del petroli, la petroquímica i els processos químics, especialment en la síntesi i l’aplicació de zeolites. Ha publicat un poc més de 1.400 articles en revistes internacionals i ha escrit tres llibres. A més, és autor de 200 patents d'invenció, una vintena de les quals tenen aplicació i s'utilitzen actualment en processos industrials.

En el seu extens currículum, entre els nombrosos reconeixements, destaquen: el Premi Príncep d'Astúries d'Investigació Científica i Tècnica, el Premi en Noves Tecnologies Jaume I, el Premi de l'Amistat del Govern Xinès, el Premi Spiers Memorial de la Royal Society of Chemistry, la Gran Medalla de l'Acadèmia Francesa de Ciències, el Rhodia Pierre-Gilles de Gennes Prize for Science and Industry, l'Eni Award, el Royal Society of Chemistry Centenary Prize, l'A. V. Humbold Research Award, el G. A. Somorjai Award de l'American Chemical Society, el Premi Nacional de Ciència i Tecnologia de Mèxic, la Medalla d'Or de la Reial Societat Espanyola de Química i el Premi Heinz Heinemann de la International Association of Catalysis Societies.

A més, Avel·lí Corma és membre de la Reial Acadèmia d'Enginyeria d'Espanya; de l'Acadèmia Europea; de la Reial Acadèmia de Ciències Exactes, Físiques i Naturals d'Espanya; de la National Academy of Engineering (els Estats Units); de la Royal Society (el Regne Unit), i recentment, ha ingressat com a acadèmic d'honor de la Reial Acadèmia de Medicina de la Comunitat Valenciana. Corma és doctor honoris causa en 16 universitats de tot el món.

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla