Premis Aula Cemex Sostenibilitat

La despoblació rural i una estació de vehicles d'hidrogen, temàtiques dels treballs guanyadors dels premis Aula Cemex Sostenibilitat UPV

[ 26/03/2021 ]

Territoris en despoblació: la Tinença de Benifassà, treball final del Grau en Fonaments de l'Arquitectura de la UPV, de Juan Villasante, i Disseny d'una estació de proveïment de carburant de vehicles d'hidrogen a la UPV: producció mitjançant electròlisis PEM, emmagatzematge, compressió i dispensador de proveïment, treball final del Màster Universitari en Enginyeria Industrial de la UPV, de Paloma Zúñiga, són els treballs guanyadors dels Premis Aula Cemex Sostenibilitat UPV atorgats el 2021.

Els Premis Aula Cemex Sostenibilitat reconeixen la qualitat de sis treballs finals de la UPV relacionats amb la cura del medi ambient, tres de grau i tres de màster, que estan dotats amb un total de 4.500 euros. Segons Eduardo Palomares, director de l'Aula Cemex Sostenibilitat, la finalitat dels premis és “fomentar els valors de sostenibilitat en la realització de treballs finals de grau (TFG) i treballs finals de màster (TFM), i potenciar els treballs que exploren accions beneficioses per al medi ambient i el desenvolupament sostenible des de qualsevol punt de vista: social, econòmic, investigació, disseny…”.

Eduardo Palomares explica que “al principi costava trobar treballs amb aquesta temàtica. Ara estem molt satisfets, ja que, després de 12 edicions, la majoria dels treballs aborden aquesta dimensió, que és aplicable a qualsevol àmbit; ens agrada pensar que hem contribuït al canvi, ja que els premis són coneguts i suposen un al·licient”.

Fernando Moya, gerent de Medi Ambient de la fàbrica de CEMEX a Bunyol i Miguel Cuñat, tècnic de Responsabilitat Social Corporativa de CEMEX Levante, han volgut felicitar en persona l’alumnat premiat, ja que les restriccions sanitàries han dificultat la realització d'un acte de lliurament de premis.

Despoblació i pèrdua de patrimoni

Juan Villasante ha obtingut el primer premi en la categoria de Treballs Finals de Grau, amb Territoris en despoblació: la Tinença de Benifassà, dirigit per la professora Yolanda Hernández.

“El treball se centra en l'estudi morfològic i tipològic dels nuclis habitats de la Tinença de Benifassà, així com l'anàlisi d'un cas d'estudi dels assentaments dispersos en aquesta comarca, com ho és el Mas d’en Segures, per a documentar els trets que caracteritzen l'arquitectura tradicional en aquest territori”, explica Juan.

“Volia cridar l'atenció sobre la pèrdua patrimonial i identitària que implica l'abandó del medi rural i, al seu torn, reflexionar sobre com comprendre les diferents maneres d'habitar el territori pot incidir en els processos d'adaptació a les noves realitats climàtiques, a les portes de les quals ens trobem”, finalitza Juan Villasante.

Proveïment de carburant de vehicles d'hidrogen a la UPV

Paloma Zúñiga és l'autora del treball final de màster sobre el disseny d'una estació de proveïment de carburant de vehicles d'hidrogen a la UPV, dirigit pel professor Carlos Sánchez, que ha obtingut el primer premi en la seua categoria:

“Vaig triar aquest tema perquè és una tecnologia molt innovadora i beneficiosa mediambientalment, que ens permet avançar cap a un futur més sostenible, dins de la transició energètica que estem vivint actualment”, explica la titulada de la UPV.

El seu projecte consisteix en el disseny de tot el procés que portaria a disposar d'una estació de proveïment de carburant d'hidrogen a la mateixa universitat, “que permeta subministrar aquest combustible alternatiu i net a vehicles de pila de combustible, les emissions dels quals són nul·les”, afirma Paloma. Contribuir a un campus sostenible en una societat més respectuosa amb el medi ambient i amb un benestar social major, seria l'objectiu final d'aquest treball.

Sis treballs de gran qualitat, premiats

En total, els Premis Aula Cemex Sostenibilitat reconeixen la qualitat de sis treballs realitzats per estudiants de la Universitat Politècnica de València. En la categoria de Treball Final de Grau, el segon premi ha sigut per a Miguel Ángel Vecina, per Resolució d'un problema real de relocalització dels vehicles d'emergència sanitària, del Grau en Administració i Direcció d'Empreses; el tercer, per a Paula Moreno, per Desenvolupament d'un procediment ràpid per a la determinació seqüencial d'urani, plutoni i americi en mostres d'aigua, del Grau en Enginyeria Química.

En la categoria de Màster, el segon premi ha sigut per a Josep Garcia, per Avaluació ambiental de la producció de Lemma. Comparació amb altres fonts de proteïna vegetal, realitzat en el Màster Universitari en Enginyeria i Ciència dels Aliments. El tercer premi ha sigut per a Bernarda Luzuriaga, pel treball de fi de màster Pla d'ordenament territorial de l'espai marí costaner a Huaquillas (l'Equador), realitzat en el Màster Universitari en Transport, Territori i Urbanisme.

Projectes REMDE i DEBIO Projectes REMDE i DEBIO
Un any de rècord Un any de rècord
El Santuario i Torrecilla El Santuario i Torrecilla