Càtedres universitat-empresa

Càtedres en Intel·ligència Artificial

El Vicerectorat d’Innovació i Transferència i el Vicerectorat d’Ocupació i Formació Permanent de la Universitat Politècnica de València (UPV), llancen una anomenada a entitats privades, a expressar el seu interès a participar en la proposta que la UPV presentarà a la Convocatòria de concessió d’ajudes per a la creació de càtedres universitat-empresa (Càtedres ENIA) en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència Europeu, finançat per la Unió Europea-Next Generation EU.

Formulari de Sol·licitud


INFORMACIÓ GENERAL DE LA CONVOCATÒRIA D’AJUDES PER A CÀTEDRES ENIA

La Universitat Politècnica de València (UPV) té intenció de presentar una proposta a la Convocatòria del Ministeri d’Assumptes Econòmics i Transformació Digital de concessió d’ajudes per a la creació de càtedres universitat-empresa (Càtedres ENIA), destinades a la recerca i desenvolupament de la Intel·ligència Artificial (IA), per a la seua difusió i la formació en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència Europeu, finançat per la Unió Europea-Next Generation EU ( BOE de l’1 de desembre de 2022).

La convocatòria finança estructures acadèmiques d’investigació, formació i difusió de IA, configurades com a càtedres universitat-empresa, en universitats espanyoles, i disposa d’un pressupost de 16 milions d’euros. Les càtedres universitat-empresa són un instrument de col·laboració entre les universitats i el sector productiu admès per l’ordenament jurídic en virtut de l’article 64.2 de la Llei 2/2011, de 4 de març, d’Economia Sostenible.

Les actuacions que es financen s’emmarcaran dins d’algun dels següents subprogrames:
a) Subprograma de Suport a la Creació de Noves Càtedres en IA: fins a 900.000 euros d’ajuda durant la fase amb finançament provinent del Fons de Recuperació, Transformació i Resiliència.
b) Subprograma de Suport a la Creació de Càtedres Internacionals en IA: fins a 1.200.000 euros d’ajuda durant la fase amb finançament provinent del Fons de Recuperació, Transformació i Resiliència.

Les actuacions es duran a terme en dues fases.
• La primera comprendrà des del moment de la presentació de la sol·licitud fins al 31 de desembre de 2025, en la qual es concedirà un finançament procedent dels fons del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
• La segona fase es desenvoluparà en el exercici 2026, en el qual el finançament haurà de cobrir-se obligatòriament amb fons propis de la càtedra, i haurà de suposar com a mínim un terç de l’import del total de l’ajuda concedida en la primera fase.

Les càtedres hauran de constar de la universitat beneficiària i almenys una entitat del sector productiu, (sense perjudici de l’adhesió d’altres entitats addicionals). Les universitats beneficiàries sol·licitaran a les entitats del sector productiu que entren a formar part de la càtedra, que garantisquen la quantitat que ha de ser objecte d’aportació econòmica per la seua part i que ha d’aconseguir com a mínim el 25% de l’import total del projecte.

S’estableix com a condició especial d’execució de la subvenció que abans del 31 de desembre de 2025, es presente per part de les entitats del sector productiu una garantia econòmica suficient per a assegurar, en cada càtedra universitat-empresa, d’una banda, l’aportació dels fons propis l’any 2026, i, d’altra banda, que els fons propis es destinen al finançament d’activitats definides com a objectiu dels projectes. A fi d’assegurar l’aportació d’aquests fons propis les entitats del sector productiu hauran de constituir una garantia per valor del 8% de l’ajuda concedida amb anterioritat al 31 de desembre de 2025. L’incompliment d’aquesta condició especial d’execució podrà provocar l’exigència del reintegrament, total o parcial, en funció del grau d’incompliment.

La sol·licitud consta de:
a) Dos elements indissociables: la sol·licitud-qüestionari d’ayuda i el pla d’actuacions.
b) Haurà d’acompanyar-se a més d’un pla de sostenibilitat.
c) La sol·licitud haurà d’acompanyar-se, així mateix, d’un conveni administratiu.

Les activitats que poden formar part d’un pla d’actuacions, comprenen una o diverses de les següents:

a) Activitats de formació, només en el cas d’universitats públiques, al no constituir per a elles activitat
econòmica:
I. Desenvolupament de programes de formació de grau i postgrau lligats a la IA.
II. Desenvolupament de programes de Treballs Fi d’Estudis (de Grau i de Màster).
III. Conferències i seminaris en el marc de les activitats de la càtedra.
IV. Incentivació de la cooperació educativa (estudiants en pràctiques acadèmiques externes o en empreses) relacionades amb la temàtica de la càtedra.
V. Col·laboració en els plans de formació de l’empresa/institució.

b) Activitats de investigació, tant fonamental com industrial, i desenvolupament experimental, incloent:
I. Desenvolupament de línies d’investigació.
II. Realització de treballs de recerca, incloent aquells emmarcats en la realització de tesis doctorals.
III. Promoció de trobades nacionals i internacionals d’experts sobre temes relacionats amb la càtedra.
IV. Cooperació per a aconseguir projectes d’investigació en els àmbits regional, nacional i internacional.


c) Activitats de divulgació, cooperació públic-privada i transferència del coneixement.
I. Realització de jornades i publicacions de divulgació de coneixement.
II. Col·laboració en la promoció d’esdeveniments tècnics i científics.
III. Desenvolupament de patents lligades a la càtedra.
IV. Activitats en el si de grups d’estandardització o grups de treball, nacionals o internacionals, d’institucions rellevants en l’àmbit de la IA i de la temàtica de la càtedra.

Cada universitat pública podrà presentar una sol·licitud per a la creació d’una única càtedra universitat-empresa en el subprograma que seleccione, i aquesta sol·licitud ha d’emmarcar-se en les àrees temàtiques definides en la convocatòria.
Més informació en aquesta pàgina web: https://portalayudas.mineco.gob.es/catedrasENIA/Pàgines/Index.aspx

OBJECTIU DE L’ANOMENADA D’EXPRESSIONS D’INTERES

Per a participar en la convocatòria, tal com es detalla en l’apartat anterior, es requereix la participació d’almenys una entitat privada seleccionada sota el principi de concurrència, publicitat i transparència, podent haver-hi més d’una entitat participant. L’objectiu d’aquesta crida és convidar a entitats privades a participar en la proposta que presentarà la UPV. La proposta de la UPV se circumscriurà a l’àrea del Desenvolupament sostenible que refereix la convocatòria, serà coordinada des del Valencian Research Institute for Artificial Intelligence (VRAIN), i està per definir el subprograma.

Tal com s’ha indicat en l’apartat anterior, les entitats participants hauran de realitzar una contribució (aportació privada) a la Càtedra ENIA d’un terç de la subvenció del Ministeri, la qual podrà arribar fins a 900.000€ si es tracta d’una càtedra nacional i 1.200.000€ si es tracta d’una Càtedra internacional.

Es convida a entitats privades a presentar Manifestacions d’Interès de formar part de la proposta de la UPV sota les següents modalitats:

a) Entitat Impulsora de la Càtedra. Haurà de ser una empresa amb trajectòria rellevant en l’àmbit temàtic de la càtedra i estar disposada a comprometre fins a 2026 inclusivament una aportació privada mínima de 30.000€ a l’any en el cas de càtedra nacional (120.000 € en total per als quatre anys), i 40.000€ a l’any en el cas de càtedra internacional (160.000€ en total per als quatre anys). L’Empresa Impulsora haurà d’haver desenvolupat col·laboració en I+D amb la UPV prèviament a la data del present anunci.
b) Entitat Associada a la Càtedra. Haurà de ser una entitat amb activitat rellevant en l’àmbit temàtic de la Càtedra, i estar disposada a contribuir fins a 2026 inclusivament amb una aportació privada mínima de 10.000€ a l’any (40.000€ en total per als quatre anys) a les activitats de la Càtedra.

Les quantitats a aportar pel total d’entitats privades participants, hauran de cobrir 300.000€ si la càtedra fora nacional i 400.000€ si fora internacional. En cas que les aportacions indicades en les Manifestacions d’Interès sumaren més d’aquestes quantitats, podrien minorar-se proporcionalment cadascuna, fins a sumar la quantitat objectiu. Igualment, si la subvenció concedida finalment a la universitat, fora inferior als 900.000 €, o en el seu cas 1.200.000 €, aquestes quantitats podran minorar-se proporcionalment cadascuna, fins a complir el requisit d’aportar, pel total d’entitats participants, el 25% de l’import concedit.

FORMALITZACIÓ I TERMINI DE PRESENTACIÓ D’EXPRESSIONS D’INTERES

Les Manifestacions d’Interès hauran d’indicar:
1) Si es desitja participar com a Entitat Impulsora, i en aquest cas si proposa càtedra nacional o internacional, o participar com a Entitat Associada.
2) L’activitat que desenvolupa en l’àmbit del Desenvolupament Sostenible.
3) La capacitat que disposa en IA.
4) Els reptes d’innovació que identifica en l’aplicació de la IA al desenvolupament sostenible.
5) Els perfils de personal en IA que considera necessaris per a la seua entitat.
6) L’activitat d’I+D+i realitzada en col·laboració amb la UPV en els últims 10 anys.

Les Manifestacions d’Interès hauran de presentar-se fins al dia 4 de febrer de 2023 inclusivament, a través
del següent enllaç. Els apartats (2) al (6) hauran d’aportar-se en forma de Memòria (en format lliure)
d’un màxim de 5 pàgines.

CRITERIS PER A LA SELECCIÓ DE LES EXPRESSIONS D’INTERÈS

Les Manifestacions d’Interès seran avaluades per una Comissió formada pel Vicerector d’Innovació i Transferència, la Vicerectora d’Ocupació i Formació Permanent i el Director de VRAIN.

Els criteris d’avaluació seran:
a) Capacitat de l’entitat per a incorporar tecnologia en IA.
b) Afinitat dels reptes d’innovació i perfils amb la proposta a presentar a la Convocatòria.
c) Rellevància del desenvolupament sostenible en l’estratègia de l’entitat.

Una vegada aprovada la selecció de les expressions d’interès el Vicerectorat d’Investigació i el Vicerectorat de Professorat i Ordenació Acadèmica, comunicaran per correu electrònic el resultat a les entitats participants. El resultat es publicarà així mateix en la pàgina web del Vicerectorat d’Innovació i Transferència juntament amb la present convocatòria ( www.upv.es/vit).

Les entitats que resulten seleccionades com a Entitat Impulsora i com a Entitat Associada subscriuran un Conveni amb la UPV que formalitzarà la participació de les mateixes en la Càtedra, formant part de la seua Comissió de Seguiment; aquest conveni s’inclourà juntament amb la sol·licitud que presente la UPV a la Convocatòria. L’eficàcia del Conveni estarà condicionat a la concessió de l’ajuda pel Ministeri.

Signat per Salvador Coll Arnau i Maria Dolores Salvador Moya.