El 30,7% de l’estudiantat va triar el Campus d’Alcoi pel prestigi de la marca UPV i les seues titulacions i el 18,2% va valorar positivament la qualitat de vida a Alcoi i el menor cost de l’allotjament.
El Campus d’Alcoi de la Universitat Politècnica de València ha realitzat un estudi entre l’estudiantat de primer curs dels vuit graus i dobles graus que s’imparteixen en aquest centre. L’enquesta es va dur a terme durant les primeres setmanes de classe i ha comptat amb una mostra de 537 estudiants, la qual cosa permet obtenir una radiografia bastant precisa del perfil de l’estudiantat de nou ingrés.
Residència i mobilitat
Un de les dades més rellevants de l’estudi és que el 66,1% de l’alumnat viu en pisos compartits, la qual cosa confirma el pes d’aquesta mena d’allotjament com a fórmula habitual entre l’estudiantat. El 9,5% resideix en el Col·legi Major Ovidi Montllor, mentre que el 9,7% són estudiants alcoians que viuen en els seus domicilis familiars. Un altre 9,9% es desplaça diàriament des dels seus municipis d’origen.
Quant al mitjà de transport utilitzat, el 38% es mou per Alcoi amb cotxe, ja siga propi o familiar. Li segueix l’autobús, utilitzat pel 31,1%, mentre que el 14,7% empra el cotxe compartit. El 10,4% utilitza aplicacions com BlaBlaCar o altres similars.
Motius d’elecció del Campus d’Alcoi
L’informe destaca que el 30,7% de l’estudiantat va triar el Campus d’Alcoi pel prestigi de la marca UPV i les seues titulacions. El 20,7% ho va fer al no accedir a la seua primera opció, i el 18,2% va valorar positivament la qualitat de vida a Alcoi i el menor cost de l’allotjament.
El boca-orella continua sent clau, ja que el 11,2% va arribar per recomanació directa d’antics estudiants. Un 9,1% ho va fer per la proximitat al seu lloc de residència, i un 6,1% es va decidir per la qualitat i idoneïtat de les titulacions oferides. Finalment, un 1% va valorar especialment les eixides professionals que ofereix la formació en aquest Campus.
Perfil acadèmic i procedència
La majoria de l’estudiantat de nou ingrés procedeix de Batxillerat (82,7%), mentre que un 17,3% accedeix des de cicles de Formació Professional. Dins del grup que va cursar Batxillerat, el 71,9% prové d’instituts públics i el 25,5% de centres concertats o privats.
Quant a l’edat, el 65,7% de l’alumnat té 18 anys, la qual cosa indica una entrada directa des d’estudis preuniversitaris. El 66,1% són homes, la qual cosa evidencia el repte de continuar avançant en paritat en estudis universitaris tècnics.
Ocupació i conciliació
Només l’11% de l’alumnat de primer curs compagina els seus estudis amb una ocupació, principalment a temps parcial.
Com van conèixer el Campus
El 51% afirma haver conegut el Campus a través de familiars, amistats o antics estudiants, mentre que un 16,6% el va descobrir mitjançant campanyes publicitàries i xarxes socials. El 8,4% va prendre la decisió després d’assistir a la jornada de portes obertes que se celebra anualment a l’abril. La resta va arribar per altres vies com a fires educatives, concursos o tallers impartits per l’equip del Departament de Comunicació del Campus en centres de Secundària.
Xarxes Socials
Quant al seguiment en xarxes socials, predominen clarament Instagram i TikTok, mentre que Facebook a penes aconsegueix l’1% d’ús entre l’estudiantat enquestat.