El Campus d’Alcoi ha acollit la jornada “Tèxtils in Transition” per a impulsar la innovació sostenible en el sector

El passat 16 de setembre de 2025, el Saló de Graus “Roberto García Payá” del Campus d’Alcoi de la Universitat Politècnica de València va ser escenari de la jornada internacional “Tèxtils in Transition”, una trobada que va reunir experts, investigadors i empreses per a debatre sobre la transformació de la indústria tèxtil cap a un model més sostenible i innovador.

Una jornada, organitzada pel grup d’investigació GIITEX,  que ha consolidat al Campus d’Alcoi com un referent en l’impuls de la sostenibilitat tèxtil, connectant la investigació universitària amb la indústria i fomentant sinergies clau per a afrontar els reptes del futur.

La sessió va arrancar a les 9.00 hores amb la recepció d’assistents i ràpidament va donar pas a la primera conferència de projectes convidats. En ella, Óscar Calvo, Project Manager d’AITEX, van presentar dues iniciatives capdavanteres: SUBBIMATT, centrada en materials sostenibles, biobasados i inspirats en la naturalesa per a tèxtils tècnics intel·ligents, i PROPLANET, que treballa en tèxtils de moda intel·ligents capaces de repel·lir taques sense l’ús de fluor. En aquest cas, la ponent va ser Aitana Senabre, també d’AITEX: També va participar Andrea Coderch, d’Ensabonada Complements, amb una ponència sobre disseny i creativitat aplicada a la sostenibilitat.

Posteriorment, es van desenvolupar els espais Trainer’s Corner” i “Learner’s Corner”, coordinats pel projecte ReFashionized, que van facilitar l’intercanvi d’experiències entre formadors i aprenents entorn de la circularitat i la innovació tèxtil.

La jornada va prosseguir amb noves conferències de projectes convidats. Entre elles va destacar el Green-Lift Project, liderat per la UPV, en la qual Raquel Belda va analitzar els reptes de l’economia circular en el sector TCLF (tèxtil, confecció, cuir i calçat). A continuació, el professor de la UPV; Lucas Santos, va presentar el PHENOCYCLES Project, centrat en l’aprofitament de polifenoles per a generar productes d’alt valor afegit a partir de residus. Va tancar aquesta sessió la startup FiberPalm, que va exposar la seua proposta disruptiva per al sector.

L’agenda va incloure també la presentació de resultats del projecte Fashion.ED, que promou l’educació i sensibilització en ecodisseny i moda sostenible, i va culminar amb el Ressò-Design Challenge, on es van mostrar solucions creatives desenvolupades per estudiants i joves investigadors.