Focus Group amb estudiants: identificant necessitats reals per a la IA en la universitat

El mes passat, el Vicerectorat de Transformació Digital i l’Àrea de Sistemes d’Informació i Comunicacions (ASIC), van organitzar un Focus Group amb 15 estudiants per a analitzar de manera col·laborativa el paper que pot exercir la intel·ligència artificial (IA) de la UPV en el dia a dia universitari i detectar usos, necessitats i propostes concretes entorn de la intel·ligència artificial en la universitat.

La sessió es va estructurar entorn de tres dinàmiques participatives, amb l’objectiu de detectar:

  • Ús real i actual de la IA per part de l’estudiantat
  • Necessitats no cobertes.
  • Percepció d’aquestes tecnologies en el seu entorn acadèmic.

Aquesta iniciativa forma part del compromís de la UPV per impulsar un desenvolupament tecnològic participatiu, en el qual s’escolte activament als qui utilitzaran les eines. L’objectiu és incloure el feedback de l’estudiantat des de les fases inicials del disseny, garantint que les aplicacions digitals no sols funcionen correctament, sinó que responguen realment a les seues necessitats i expectatives.

Idees adaptades a les necessitats de l’estudiantat

Durant el Focus Group, l’estudiantat va compartir una àmplia varietat de propostes en les quals la IA podria oferir un valor afegit real en la seua experiència acadèmica. Entre els suggeriments més destacats es troben:

  • Formatar documents sobre diapositives del professorat i el material docent.
  • Explicador de conceptes complexos o tècnics aplicat a cada assignatura.
  • Creació de preguntes tipus test o autoavaluació a partir d’anotacions.
  • Valoració orientativa de solucions en els lliuraments de treballs.
  • Suport davant el síndrome del foli en blanc amb idees inicials.
  • Sistema de recordatoris personalitzats en MiUPV, com a exàmens o lliuraments.
  • Notificacions intel·ligents i subscripcions temàtiques a través de MiUPV.
  • IA per a respondre sol·licituds freqüents en Policonsulta o sobre el calendari acadèmic.
  • Transcripció i resum automàtic de VideoApuntes per a facilitar l’estudi.
  • Guia ràpida tipus “on trobar què” centralitzada i accessible.
  • Visualització en temps real de l’ocupació de recursos com a pàrquings o espais.

De l’escolta activa a l’acció: nous projectes en marxa

Les aportacions arreplegades durant la trobada no es queden en el paper. Aquest Focus Group ha servit com a punt de partida per a el disseny de noves funcionalitats en PoliformaT i VideoApuntes, que incorporaran eines de IA orientades a la millora de l’aprenentatge i la docència.

Aquesta experiència demostra que implicar l’estudiantat en els processos de transformació digital no sols enriqueix el desenvolupament de noves solucions, sinó que reforça la cultura d’innovació educativa oberta que caracteritza a la UPV.